Datuk M. Nasir Bergelar Doktor

SINTOK (Kedah): Seniman Datuk M. Nasir menerima Ijazah Kehormat Doktor Falsafah (Pengurusan Industri Kreatif) daripada Universiti Utara Malaysia (UUM) di sini kelmarin.

Beliau yang ditemani isterinya, Datin Marlia Musa, menerima penghormatan itu di Majlis Konvokesyen ke-27 universiti tersebut.

Semasa berucap selepas menerima ijazah itu, M. Nasir berkata komposer dan penerbit lagu perlu menjalankan satu kajian yang mendalam mengenai cara Korea mempromosikan budaya K-Pop dan mempelajari cara mereka membawa muzik setempat ke persada global.

Beliau berkata budaya K-Pop yang telah menjadi sensasi global ialah satu contoh baik bagi mengeksport seni Malaysia, terutamanya muzik, kepada dunia.

M. Nasir berkata walaupun kumpulan muzik K-Pop tidak dibentangkan sesuatu yang berbeza daripada genre pop umum, kemampuan mereka memasarkan produk adalah luar biasa.

“Kami perlu mengkaji bagaimana orang Korea melakukannya dengan muzik K-Pop,” katanya.

Penyanyi dan penulis lagu mapan itu berkata penulis lagu perlu belajar cara mengurus aspek perniagaan dalam seni mereka.

“Kami boleh menghasilkan lagu-lagu yang hebat tetapi kami tidak akan ke mana jika kami tidak tahu bagaimana meletak dan memasarkan produk kepada penonton tukikan dan awam,” ujarnya.

M. Nasir turut memuji penghibur Malaysia yang menebar sayap ke pasaran asing dan berkata lebih ramai yang perlu digalakkan berbuat sedemikian.

“Kita perlu bekerja keras menyesuaikan muzik kita dengan pasaran antarabangsa dan menggunakan saluran yang betul untuk mendedahkannya sehingga orang dari negara lain akan jatuh cinta dengan produk kita,” ujarnya.

Beliau turut mengucapkan terima kasih kepada UUM kerana menganugerahkan beliau dengan Ijazah Kehormat Kedoktoran dan berkata ia merupakan satu pengiktirafan yang besar bagi industri tempatan.

Naib Canselor UUM, Profesor Datuk Dr Mohamed Mustafa Ishak, berkata M. Nasir telah dipilih oleh senat universiti kerana sumbangan besar beliau kepada industri kreatif.

“Industri kreatif, seperti muzik, mempunyai potensi ekonomi yang besar bukan sahaja untuk pasaran tempatan, bahkan di peringkat antarabangsa juga.

“Kami perlu modal insan yang terlatih untuk menguruskan industri ini dan bawanya ke tahap yang lebih tinggi. Sebab itulah UUM memperkenalkan Ijazah Sarjana Muda dalam bidang Pengurusan Industri Kreatif ini,” ujar Dr Mustafa.

Selain M. Nasir, UUM juga menganugerahkan ijazah kehormat dalam pengurusan pembangunan kepada mantan presiden Kongres India Malaysia (MIC), Datuk Seri S. Samy Vellu. – The New Straits Times.

 

Source: www.beritaharian.sg

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *