Bila Hantaran Jadi Beban: Ada Terpaksa Pinjam Bank Atau Guna Cek Tendang

Pinjam bank atau berbohong, termasuk memberi cek tendang.

Itulah yang dilakukan sebahagian lelaki dan ibu bapa mereka – kadangkala dengan berpakat bersama tunang mereka tanpa pengetahuan ibu bapanya – gara-gara wang hantaran tinggi.

Ini dinyatakan beberapa orang yang pernah mengendalikan kes sedemikian.

“Bakal suami dan isteri ini berpakat. Hutang dengan bank untuk bayar hantaran. Inilah kenyataannya sekarang…,” dedah Cik Azhanani Kamis, seorang kaunselor bersama firma Apkim Resources yang turut mengendalikan kes kaunseling yang dirujuk Mahkamah Syariah.

Penolong Pengurus Pusat Nasihat Hutang (DAC) Angkatan Karyawan Islam (AMP), Encik Saiful Nizam Jemain, juga berkata pusat itu ada menguruskan kes sukar membayar kembali hutang yang didapatkan bagi majlis perkahwinan, termasuk wang hantaran.

“Pihak lelaki tidak menjelaskan kepada pasangannya bahawa beliau tidak mempunyai wang sebanyak itu. Beliau meminjam wang itu kerana dikehendaki memenuhi persetujuan,” kata beliau mengenai kes eksekutif berusia 28 tahun itu.

“Pinjaman bermasalah itu bermula dengan $10,000 bagi duit hantaran dan perbelanjaan lain. Tetapi dengan duit bunga, ia meningkat menjadi $15,000. Isterinya hanya tahu setelah mereka bernikah apabila bank menghantar surat tuntutan,” singkap Encik Saiful Nizam.

Lelaki itu sedang berusaha melangsaikan hutang tersebut secara ansuran selepas perbincangan dengan bank dan Kaunseling Kredit Singapura (CCS).

Encik Saiful Nizam berkata meskipun jumlah mereka yang mendapatkan bantuan DAC berhubung masalah menyelesaikan hutang majlis perkahwinan agak kecil, ia sesuatu yang tidak seharusnya berlaku.

Sebanyak 20 daripada sekitar 900 kes yang diurus DAC sejak ia ditubuh dua tahun lalu kes melibatkan hutang majlis perkahwinan atau berkaitan dengannya, sama ada oleh pengantin atau ibu bapa pengantin.

Pengantin terlibat berusia antara 24 dengan 35 tahun manakala ibu bapa antara 50 hingga 60 tahun.

Cik Azhanani berkata ada pasangan bercerai sebelum hutang majlis perkahwinan atau wang hantaran dilangsai.

“Ada mati-mati hendak berpisah sedangkan hutang wang hantaran dan majlis kahwin belum habis dibayar. Bagi wang hantaran, suami dan isteri masing-masing pinjam $5,000 daripada bank. Isteri turut berhutang ibunya $18,000 untuk katering dan hiasan majlis perkahwinan.

“Isteri kata beliau akan selesaikan sendiri hutangnya pada ibunya. Dia kata, ‘saya tak kisah, saya tetap nak cerai’,” singkap Cik Azhanani.

Seorang guru Al-Quran dan tuisyen pelajar madrasah, Ustazah Nurul Huda Khamsani, yang berumah tangga November lalu, berkata beban mengadakan wang hantaran tinggi adakala dirasa juga oleh pihak perempuan.

“Saya tahu ada daripada kawan-kawan saya berkongsi bersama pasangan mereka untuk mengumpul wang hantaran. Si perempuan kasihankan pihak lelaki, jadi dia bantu kumpulkan wang itu.

“Mereka olok-olok kononnya itu duit pihak suami, sebenarnya bukan. Mak bapa perempuan tak tahu. Sebenarnya, ramai yang buat perkara ini.

“Oleh kerana duit yang ada sudah digunakan buat wang hantaran dan majlis hendak diadakan dengan gah, ada pula pinjam bank bagi majlis perkahwinan.

“Lepas bernikah, bergaduh pasal duit, pasal hutang,” ujar Ustazah Nurul Huda, 28 tahun.

Seorang naib kadi, Ustaz Noor Rawi, 60 tahun, pula berkata beliau pernah mendapat aduan pihak perempuan yang diberi cek tendang bagi wang hantaran.

Seorang lagi naib kadi, Ustaz Dr Firdaus Yahya, berkata perbuatan memberi cek kosong itu mungkin dek wang hantaran tinggi yang diminta pihak perempuan dan telah disetujui pihak lelaki.

“Keluarga perempuan minta, dan keluarga lelaki setuju sebab takut malu tidak dapat sediakan. Akhirnya, pihak lelaki beri cek kosong.

“Semasa akad nikah, ditulis wang hantaran sudah diberi tetapi sebenarnya wang itu tidak ada. Ini sebab nak jaga air muka,” ujar beliau.

Usahawan khidmat pengantin, Cik Fatimah Mohsin, 39 tahun, berkata tekanan rakan sebaya dan orang sekeliling antara punca perkara itu.

“Orang Melayu selalu fikir tentang apa orang lain kata. Kita tidak harus begitu. Lakukanlah sesuatu berdasarkan kemampuan diri.

“Jangan kerana orang lain, anak kita pun harus adakan wang hantaran atau belanja perkahwinan tinggi.

“Apabila tidak cukup duit, mereka pinjam sana sini, sekali gus memulakan perkahwinan dengan pelbagai masalah,” ujar beliau.


“Bakal suami dan isteri ini berpakat. Hutang dengan bank untuk bayar hantaran. Inilah kenyataannya sekarang…,”

– Cik Azhanani Kamis, seorang kaunselor bersama firma Apkim Resources.

“Pihak lelaki tidak menjelaskan kepada pasangannya bahawa beliau tidak mempunyai wang sebanyak itu. Beliau meminjam wang itu kerana dikehendaki memenuhi persetujuan.”

– Penolong Pengurus Pusat Nasihat Hutang AMP, Encik Saiful Nizam Jemain.


PERIHAL MAS KAHWIN DAN WANG HANTARAN

ANGGARAN KADAR WANG HANTARAN DI SINGAPURA

– Tiada: Satu atau dua daripada setiap 10 pasangan memilih tiada wang hantaran

– $1,000 – $3,000: Sebagai tanda hadiah

– $3,000: Pasangan muda berusia awal 20-an tahun.

– $5,000 – $7,000: Kadar pertengahan.

– $8,000: Lulusan politeknik.

– $10,000 – $15,000: Lulusan universiti atau daripada keluarga berkemampuan

– Jumlah paling popular: $8,000 hingga $10,000.

(Berdasarkan maklumat beberapa naib kadi)

PERBEZAAN ANTARA MAS KAHWIN DENGAN WANG HANTARAN

– Mas kahwin: Hadiah yang wajib diberi suami kepada isteri dalam bentuk wang tunai atau barang.

Di sini jumlahnya sekurang-kurangnya $100 tunai atau barang bernilai sekurang-kurangnya $100.

– Hantaran: Hadiah dalam bentuk wang tunai dan/atau barang yang diberi mengikut adat masyarakat Melayu.

Mengikut kebiasaan, jumlah wang hantaran diumum kepada hadirin semasa majlis pertunangan dan dipersembah dalam bentuk gubahan atau dimasukkan di dalam bingkai gambar dan diletak di atas dulang semasa majlis pernikahan.

Kini ada keluarga memberinya dalam bentuk cek semasa majlis pernikahan.

Ada pengantin menggunakan wang hantaran untuk membeli kelengkapan seperti katil, almari, dan lain-lain bagi rumah barunya.

Hadiah hantaran diberi pasangan suami isteri kepada satu sama lain pada majlis perkahwinan. Ia biasanya merupakan barang keperluan harian seperti pakaian, jam tangan, kasut, dan kini telefon bimbit serta tablet, kelengkapan solat seperti sejadah dan telekung, serta makanan. Barang-barang itu biasanya diberi dalam bentuk pelbagai gubahan.

 

Source: http://beritaharian.sg

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *