Dari ITE, Kini Cemerlang Di Politeknik

Beliau pernah menuntut di Institut Pendidikan Teknikal (ITE). Encik Hasbi Basman memberitahu BERITAMediacorp beliau pernah melalui fasa hidup di mana beliau hilang motivasi dalam bidang akademik, kurang keyakinan diri dan pernah gagal sebanyak dua kali.

Namun hari ini (3 Mei), belia berusia 27 tahun itu, boleh berbangga kerana berjaya dalam pendidikan dan menerima sijil Diploma dalam jurusan Sains Bahan di majlis konvokesyen Politeknik Republik.

Encik Hasbi Basman bersama ibunya. (Gambar: Hasbi Basman)

Cerita Encik Hasbi membuktikan bahawa walau apapun permulaan seseorang, dengan sikap yang betul, seseorang boleh menuju ke arah kejayaan.

Oleh itu, setelah menerima keputusan peperiksaan GCE ‘N’, beliau membuat keputusan untuk meneruskan pengajian ke Nitec Tinggi di ITE Kolej Timur.

ITE – TITIK PERMULAAN UNTUK TIDAK SIA-SIAKAN PELUANG

“Saya rasa ITE adalah pilihan terbaik buat saya, untuk saya keluar dari sekolah menengah dan bertukar angin dalam sebuah sekitaran yang baru di ITE,” kata anak kelima daripada enam orang adik beradik itu.

Encik Hasbi Basman bersama kakak (kiri) dan ibunya (kanan). (Gambar: Hasbi Basman)

“Keluarga saya juga tidak pernah melarang saya membuat pilihan, kerana saya masih terus melakukan sesuatu dan membuat keputusan untuk masa depan saya. ITE juga seperti batu loncatan buat diri saya,” kongsi Encik Hasbi kepada BERITAMediacorp.

Malah, ITE merupakan titik permulaan di mana Encik Hasbi benar-benar menanam keinginan untuk tidak mensia-siakan setiap peluang yang ada.

SUMBER INSPIRASI

Beliau menambah: “Semasa di ITE, ada seorang teman memberi nasihat kepada saya. Beliau memberitahu saya, jika kita mahu melakukan sesuatu, biarlah ia dilakukan dengan bersungguh-sungguh, supaya apabila kita melihat hasilnya nanti, kita tidak akan ada rasa menyesal dan tahu bahawa kita sudah melakukan yang terbaik.”

“Beliau juga mengingatkan saya supaya hidup tanpa ada rasa penyesalan dan nasihat itulah yang saya pegang sehingga kini,” tambah Encik Hasbi.

Bermula saat itu, Encik Hasbi berkata beliau sentiasa melakukan yang terbaik dan akhirnya berjaya diterima masuk ke politeknik.

Encik Hasbi Basman (berbaju ungu) bersama rakan-rakannya. (Gambar: Politeknik Republik)

Di politeknik, beliau bukan sahaja berjaya menjulang Diploma Sains Bahan malah segulung sijil pentauliahan industri yang diperolehinya semasa menjalani latihan amali.

Menurut seorang jurucakap Politeknik Republik Encik Hasbi juga sudahpun menerima tawaran bekerja dengan syarikat Kulicke & Soffa sebagai seorang jurutera bersekutu.

DARI POLITEKNIK KE DOKTOR PERUBATAN

Bagi Encik Raziq Ikhmal Abdul Latif pula, setelah menggenggam segulung diploma, beliau kini bercita-cita menjadi seorang doktor perubatan pula.

Laluan beliau bagaimanapun tidaklah licin.

Beliau pada awalnya memilih ke maktab rendah. Namun, setelah dua tahun bersekolah di Maktab Rendah Pioneer di Choa Chu Kang, Encik Raziq berasa seolah-olah hilang arah dan tidak serasi dengan cara penyampaian pelajaran di sana.

Encik Raziq (kiri) bersama profesor dan rakannya. (Gambar: Politeknik Republik)

“Setelah dua tahun, saya mula sedar bahawa maktab rendah bukan untuk saya. Setiap kali berada dalam kuliah, saya akan berasa mengantuk!” cerita Encik Raziq kepada BERITAMediacorp.

Dengan prestasi pelajaran yang semakin merosot, guru Encik Raziq menasihatinya supaya mengubah aliran pendidikannya daripada aliran sains kepada aliran sastera.

“Apabila guru saya sarankan supaya saya bertukar aliran. Dengan tegas saya katakan tidak. Sasaran saya adalah untuk memasuki bidang perubatan, malah saya juga menanam aspirasi untuk menjadi seorang ahli sains. Jadi, tidak kira apa yang berlaku, saya tetap dengan pendirian saya,” tegas Encik Raziq.

YAKIN DENGAN KEPUTUSAN YANG DIBUAT

Setelah mendapat tahu daripada rakan-rakannya bahawa beliau boleh meneruskan minat dalam bidang perubatan di politeknik, Encik Raziq memutuskan untuk berpindah ke politeknik.

Apabila ditanya wartawan sama ada keputusannya itu diterima oleh ibu bapanya, beliau berkata: “Ibu saya serahkan keputusan kepada saya, beliau hanya mahu saya pasti dengan keputusan yang saya buat.”

Encik Raziq bersama ibu bapa (kiri) dan mentornta (kanan). (Gambar: Raziq Ikhmal)

Ternyata keputusan yang dibuat Encik Raziq tidak sia-sia kerana beliau cemerlang di politeknik dan mendapat Purata Mata Gred (GPA) sempurna iaitu 4.0! Beliau juga berada dalam Senarai Cemerlang Pengarah dan menerima hadiah pada tahun 2013 dan 2014.

Encik Raziq Ikhmal. (Gambar: Raziq Ikhmal)

Encik Raziq kini menanti keputusan permohonannya untuk meneruskan pengajian di Fakulti Perubatan di Universiti Nasional Singapura.

LEBIH 4,700 LULUSAN RP TERIMA SIJIL

Encik Hasbi dan Encik Raziq ialah antara 4,726 lulusan Politeknik Republik yang menerima sijil tamat pengajian mereka hari ini.

4,614 daripada mereka adalah penuntut Latihan Pra Pekerjaan (PET) dan lagi 112 merupakan penuntut dewasa yang mengikuti Latihan Pendidikan Berterusan (CET) sejak ia mula diperkenalkan pada tahun 2002.

Mereka adalah kohort lulusan Politeknik Republik paling besar sejauh ini.

Source: http://berita.mediacorp.sg

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *