Cuaca Terik, Kering Cabaran Utama Jemaah Haji Singapura

Kurang sehari sebelum bermulanya kemuncak ibadah haji, semua jemaah Singapura perlu bersiap sedia menghadapi cuaca yang semakin panas, lagi kering.

Suhu di Padang Arafah semasa wukuf nanti dijangka mencapai sehingga 45 darjah Selsius, ketika jemaah haji akan paling terdedah kepada terik matahari di kawasan yang terbuka.

Kalau cuaca waktu malam di Makkah boleh menjunam sehingga 30 darjah Selsius tetapi pada siang harinya suhu dalam musim panas sekarang boleh melebihi 40 darjah Selsius.

Maka itu semua jemaah Singapura perlu membuat persiapan untuk tidak menghadapi pelbagai masalah yang berkaitan dengan keadaan panas terik dan kering.

“Jemaah, cabaran mereka yang terbesar sekarang adalah masalah cuaca. Cuaca yang tidak menentu dan agak tinggi dan panas. Mereka juga perlu menyesuaikan diri kepada orang-orang yang baru mereka jumpa sebab cabaran kedua selain cuaca adalah manusia.

“Dengan karenah manusia yang ramai, bagaimana untuk menjaga keselamatan diri. Yang ketiga adalah diri kita sendiri, bagaimana untuk mengawal diri sendiri kerana ini merupakan rukun Islam kelima, banyak memerlukan kesabaran,” ujar Ustaz Jallaluddin Hassan.

Pada musim haji tahun lalu, lebih 1,000 kes strok haba atau “heat stroke” berlaku di kalangan para jemaah semasa kemuncak ibadah haji.

Malah kajian Umrah dan Haji Arab Saudi menunjukkan musim-musim haji akan datang jatuh dalam musim panas bulan September, Ogos, Julai dan Jun di Saudi bagi tempoh 10 tahun akan datang.

Maka itu, semua jemaah haji dinasihati agar menggunakan payung atau mengelakkan kawasan-kawasan terdedah seberapa mungkin.

Keadaan disukarkan lagi oleh keadaan orang ramai yang sesak. Dianggarkan lebih dua juta orang akan menjalankan ibadah haji tahun ini.

Jemaah Singapura seperti ramai jemaah haji merata dunia akan mula bergerak ke Mina untuk tarwiyah hari ini (9 September) dan ke Padang Arafah, esok (10 September).

Source: http://berita.mediacorp.sg

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *