Ibu Tunggual Berjuang Tanggung 4 Anak Dan Ibu Tua

Setiap hari, ibu tunggal Azizah Mohamed Noor bangun pada 5.00 pagi untuk bersiap sedia di flat dua biliknya di Lengkok Bahru untuk ke kerja.

Flat dua bilik itu juga dikongsi beliau bersama empat orang anaknya dan ibunya yang berkerusi roda.

Pada 5.30 pagi beliau keluar untuk memulakan tugas pertamanya sebagai seorang pekerja pembersihan separuh masa bagi pusat kegiatan warga tua NTUC Silver Ace.

Dua jam kemudian, beliau pulang ke rumah untuk menyiapkan sarapan bagi kesemua di rumah, termasuk anak bongsu beliau, Siti Nur Jannah, 6 tahun, yang memerlukan perhatian istimewa – Jannah mengalami gangguan masalah tumpuan dan hiperaktif (ADHD) dan kelengahan pertuturan.

Beliau bersama ibunya, Cik Fatimah. (Gambar: Sonia Yeo)

Ibu beliau Fatimah yang berusia 72 tahun pula menghidapi kencing manis, tekanan darah tinggi dan paras kolesterol yang tinggi, dan memerlukan suntikan insulin dua kali sehari, yang dilakukan Azizah sendiri – satu pada waktu pagi dan satu lagi pada sebelah malam.

Pekerjaan kedua beliau, seorang penghantar bagi khidmat online Lazada, memerlukan beliau ke pelbagai tempat di Bukit Merah.

Walaupun berasa penat, Azizah berkata beliau akan terus berusaha, dan selalu menyelesaikan tugas-tugasnya sebelum 3.00 petang, supaya dapat memberinya masa yang cukup untuk pulang ke rumah dan menantikan anaknya pulang dari sekolah dengan menaiki bas sekolah.

Kemudian, beliau akan terus menyiapkan hidangan bagi makan malam.

Mungkin apa yang digambarkan ini nampak payah, tetapi Azizah berkata beliau sudah mengalami masa-masa yang lebih susah dulu.

Pada tahun 2010, beliau menganggur dan susah mendapatkan rezeki bagi anak-anak dan ibu beliau selepas bercerai dengan bekas suami.

“Saya tidak ada wang, satu sen pun tiada,” katanya, menyifatkan pengalaman itu sebagai “tidak boleh dilupakan”.

“Saya tidak tahu bagaimana untuk mendapatkan bantuan kewangan. Satu hari, ibu saya menyertai NTUC Silver Ace sebagai seorang anggota dan dari sana, saya mengenali penyelianya, yang bertanyakan jika saya mahu bekerja di sana.”

DETIK PERUBAHAN BAGI AZIZAH

Di sanalah Azizah mendapat saranan mengenai cara-cara untuk merancangkan bantuan kewangan.

Selepas itu, anak beliau, Muhammad Nurazizul, 22 tahun, memberitahunya mengenai Khidmat Sosial Beyond, yang merubah hidupnya.

Selepas menyertai Khidmat Sosial Beyond – sebuah pertubuhan yang bekerjasama dengan belia kekurangan – sebagai seorang sukarelawan, beliau menyertai kumpulan pembuat kuih-muih, yang menjual barangan mereka semasa musim perayaan.

Sekarang beliau mendapat pendapatan tambahan sekitar S$800 hingga S$900 bagi setiap projek membuat kuih atau kek yang diambilnya.

“Saya rasa gembira kerana saya dapat membuat ramai kawan daripada jawatankuasa itu – sekitar 30 orang. Tambahan lagi, saya dapat pendapatan tambahan,” kata beliau.

PELIBATAN DALAM PERSEMBAHAN KOMEDI SECARA LANGSUNG

Azizah adalah salah seorang daripada mereka yang dapat manfaat daripada inisiatif amal Khidmat Sosial Beyond – sebuah persembahan komedi berseorangan secara langsung, Living Together. No Holds Barred.

Persembahan semalam saja akan diadakan pada 16 November ini, bertujuan untuk berkongsikan kisah keadaan miskin di Singapura.

Derma-derma daripada persembahan itu akan disalurkan kepada Khidmat Sosial Beyond dan para penerimanya – sebagai contoh kumpulan pembuat kuih-muih Azizah, yang akan menerima lebih banyak dana untuk membeli bahan-bahan membuat kuih atau kek.

Living Together. No Holds Barred akan menampilkan komedi mengenai landskap perumahan Singapura yang berbilang kaum dan nasional, dan akan menerjun ke dalam isu-isu yang menjejas rakyat Singapura dengan sekitaran paling dekat di hati mereka – rumah mereka.

Source: http://berita.mediacorp.sg

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *