Kian Ramai Asatizah Gunakan Media Social Untuk Tangkis Naratif Radikal

Dalam usaha menangani mesej radikal yang tersebar luas di internet, lebih ramai asatizah kini menggunakan media sosial untuk mendekati masyarakat dengan tumpuan diberikan kepada kelompok belia.

Laporan berikut menyingkap usaha yang dijalankan MUIS dan para asatizah di sini.

Akaun Instagram Ustazah Liyana Musfirah mempunyai ramai pengikut termasuk di kalangan belia Singapura.

Beliau antara golongan asatizah yang giat aktif menggunakan wadah media sosial untuk menyampaikan ajaran Islam dengan cara yang menarik dan mudah difahami.

“Para remaja dan juga pengguna-pengguna di luar sana amat aktif dalam media sosial – dengan Facebook, Instagram dan seterusnya. Dengan itu kami perlu gunakan platform ini untuk mengajar atau menyebarkan unsur-unsur positif yang menjawab kembali atau menerangkan kekeliruan,” Ustazah Liyana memberitahu BERITAMediacorp.

Lebih 2,800 asatizah sudah berdaftar di bawah Skim Pengiktirafan Asatizah sejak ia diwajibkan awal tahun ini.

Semakin ramai daripada mereka menawarkan pendidikan Islam secara online.

Ia sebahagian daripada usaha inovatif untuk mendampingi golongan belia bagi mengatasi ideologi pelampau dan radikal yang tersebar luas di internet.

“Pemahaman radikal ini hadir di internet. Jadi kita juga harus hadir di tempat yang sama. Itu jadi yang paling efektif untuk menangani dan juga mengatasi pemahaman-pemahaman yang sesat dan juga menyelewengkan mereka,” menurut Ustaz Tarmizi Wahid, pengasas Institut Safinah.

Dalam usaha mengukuhkan lagi penglibatan para belia, MUIS juga memanfaatkan wadah internet termasuk menambah laman web yang berbentuk anti-fahaman radikal.

Laman web dan forum MUIS sendiri dipenuhi dengan banyak ilustrasi, gambar, video, dan sebagainya bagi menjawab sebarang kemusykilan pembaca.

Para asatizah juga dilatih untuk menggunakan media sosial secara lebih berkesan dan memudahkan perbincangan tentang isu-isu yang sensitif.

Source: http://berita.mediacorp.sg

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *