Seorang Pakar Motivasi Kata Lelaki Beristeri Lebih Dari Satu Hidup Lebih Lama Dan Lebih Bahagia

Baru baru ini seorang pakar motivasi membuat sebuah kenyataan bahawa lelaki yang memiliki lebih dari satu isteri (poligami) umurnya akan lebih panjang dan lebih sihat.

Umum mengetahui bahwa perkataan poligami sangat sensitif dikalangan wanita terutama wanita melayu.

Mengulas kenyataan pakar motivasi tersebut mengemukakan pakta bahwa berpoligami memiliki peranan penting pada kesihatan dan umur seseorang.

Berikut penjelasannya.

Kajian yang dilakukan oleh Virpi Lummaa, seorang pakar motivasi Inggris dari Universitas Sheffield mengemukakan kenyataan itu dalam acara tahunan International Society for Behavioral Ecology di Ithaca, New York, Amerika Syarikat.

Kajian itu menyimpulkan lelaki yang miliki isteri lebih dari satu dapat memanjangkan usia,kajian itu dilakukan kepada lelaki berusia 60 tahun yang berasal dari negara yang memiliki  140 orang yang beristeri lebih dari satu.

Beliau berkata rata rata usia lelaki yang melakukan poligami umurnya lebih lama 12% dari lelaki yang berkahwin satu.

Hal itu berkaitan dengan faktor sosial dan genetik.

Kajian itu juga menyebut bahawa lelaki yang memiliki isteri lebih dari satu ,pemakanan dan pengurusannya juga akan lebih baik,tentu kesihatannya akan lebih baik,mereka akan lebih bahagia kerana memiliki anak dan kehidupan seks yang mencukupi.

Kebutuhan seks yang terpenuhi akan membuat kesuburan lelaki tetap terjaga meskipun sudah berusia.

Hal itulah yang berpengaruh terhadap fungsi hormon dan mengatur metabolisme tubuh.

Bagi lelaki  miliki isteri lebih dari satu memang dapat membawa efek baik untuk kesihatan,namun sayangnya hal tersebut tidak bekerja pada wanita.Bagaimana pun kajian tersebut hanya akan berkesan pada lelaki yang berpoligami secara adil.

 

Source: https://www.taikotai.tv/

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *