Adab-Adab Menelefon Dan Menerima Panggilan Telefon

Memang perangai manusia berbeza-beza tetapi kadang-kalanya ada juga perangai yang agak sama di antara kita. Ini bergantung kepada adat, adab, nilai dan budaya di mana masing2 dibesarkan (home culture and values), personaliti dan pengalaman kehidupan. Satu perangai negatif yang sudah terlalu banyak saya lihat adalah mengenai adab menelefon orang lain dan terima panggilan daripada orang lain.

Orang yang menelefon:
1. Apabila menelefon seseorang, JANGAN bertanya “Siapa tu?” sebab anda yang menelefon. Orang yang angkat telefon tu yang patut bertanya “Siapa tu?”. Anda harus bertanyakan nama orang yang anda ingin hubungi (bangang betul lah)

2. Apabila menelefon seseorang, JANGAN mulakan perbualan dengan “Kenal suara I tak? Kenal I siapa tak?”…kalau anda call dengan tidak menggunakan khidmat video phone supaya senang dikenali, JANGAN terlalu perasan suara anda itu unik…kalau anda nak buat surprise call, BE PREPARED to get surprised by some swear words from the other person on the line (baghal betul lah).

3. Apabila memicit nombor telefon yang sudah lama anda tidak call, ada kemungkinan nombor yang sama telah dikitar semula kepada orang lain. Jadi, nasihat #1 dan #2 tadi juga tidak relevan langsung untuk digunakan.

4. Apabila tersalah nombor, segera minta maaf (orang tu tak tahu awak siapa. Suara je. Jadi, kenapa nak malu minta maaf? tak logik kan kan? Bodoh langit-langit lah). Minta Maaf untuk menenangkan hati si penerima panggilan sebelum anda dimaki hamun. Jangan cepat2 letak telefon tanpa meminta maaf. Pengecut namanya tu. Anda tak rugi apa2 apabila minta maaf (badigol so’od betul ah!)

Untuk si Penerima panggilan:
1. Keep calm and insist on getting the name of the caller before you give yours.
They may be prowlers.
2. Jangan marah2 kerana kadang-kala si pemanggil benar2 buat silap (honest mistake)
3. Apabila si pemanggil minta maaf, maafkanlah…jangan pula awak tunjuk samseng nak marah2 dia balik.

 

 

Source: R.J.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *