Muhammadiyah’s Response Towards the LGBT Developments in Singapore

308008_160330077379979_6131534_n

KENYATAAN MEDIA
26 Mac 2014


Perkembangan gejala LGBT (Lesbian, Gay, Bisexual & Transgender) di Singapura telah memberi tekanan kepada masyarakat. Persatuan Muhammadiyah serta ahlinya sangat prihatin terhadap permasalahan ini.

Sebagai badan yang didasari ajaran Al-Quran dan As-Sunnah serta memperjuangkan kemurnian agama Islam, Persatuan Muhammadiyah dan ahlinya secara total menolak pengamalan homoseksual ataupun LGBT yang jelas bercanggah dengan syariat Islam serta hukum alam.

Kelakuan homoseksual atau LGBT telah dikecam oleh Allah s.w.t melalui firman nya dalam Al-Quran “Mengapa kamu mendatangi jenis lelaki di antara manusia, dan kamu tinggalkan istri-istri yang dijadikan oleh Tuhanmu untukmu, bahkan kamu adalah orang-orang yang melampaui batas”. (Surah Assyuara : 165 – 166)

Rasulullah s.a.w. juga telah membuat penegasan tentang perkara ini dengan sabdanya “Sesuatu yang paling saya takuti terjadi atas kamu adalah perbuatan kaum Luth dan dilaknat orang yang memperbuat seperti perbuatan mereka itu, Nabi mengulangnya sampai tiga kali: “Allah melaknat orang yang berbuat seperti perbuatan kaum Luth; Allah melaknat orang yang berbuat seperti perbuatan kaum Luth; Allah melaknat orang yang berbuat seperti perbuatan kaum Luth,” (HR. Ibnu Majah, Tirmidzi dan Al Hakim).

Manusia diciptakan secara berpasangan untuk saling lengkap melengkapi dan memenuhi fitrah berzuriat dan berkeluarga. Maka gejala LGBT mengancam dan bakal merosakkan fitrah berkeluarga serta memporak-perandakan keutuhan moral insan yang mulia.

Demi untuk menjaga keharmonian dan kemakmuran negara Singapura, gejala LGBT tidak sepatutnya dibiarkan menular dan menyusup masuk ke dalam masyarakat kita. Tindakan proaktif perlu diusahakan untuk menangani dan membantu mereka yang terjebak dalam permasalahan ini, baik mereka yang mengamalkan gaya hidup LGBT atau mereka yang menyokongnya.

Kami menyeru dan menasihatkan umat Islam Singapura agar tidak menganjurkan atau menyokong gerakkan LGBT. Ini termasuk menghadiri pesta dan perkumpulan yang meraikan gaya hidup LGBT.

Semoga Allah s.w.t melindungi masyarakat Singapura dari segala macam bencana serta menjadikan kita masyarakat yang bermoral, bertamadun dan berbudaya tinggi

PERSATUAN MUHAMMADIYAH

 

Sumber: Muhammadiyah Association of Singapore

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *