IS Tunjukkan Video Serangan Penyokong Di Saudi Arabia

RIYADH: Sekumpulan penyokong militan yang menggelarkan kumpulan mereka Negara Islam di Iraq dan Syria (ISIS) mengeluarkan video semalam yang menunjukkan anggotanya menembak seorang warga Denmark di Arab Saudi minggu lalu, lapor badan pemantau SITE.

Kesahihan video itu tidak dapat disahkan, namun Arab Saudi menyatakan seorang warga Denmark ditembak di bahu ketika sedang meninggalkan pejabatnya di Riyadh dan kini dalam keadaan mantap.

Bulan lalu, Kementerian Dalam Negeri Arab Saudi menyatakan ia mengenal pasti sekurang-kurangnya 2,000 warganya yang mengunjungi Syria dan Iraq untuk menyertai militan ISIS, tetapi 600 daripada mereka sudah kembali dan berada dalam tahanan ataupun meninggal dunia.

Pada awal bulan ini, militan Sunni yang dikaitkan dengan ISIS membunuh lapan pengikut Syiah di wilayah timur Arab Saudi.

Sejak itu pihak berkuasa menahan lebih 70 orang yang disyaki ada kaitan dengan serangan tersebut.

Pihak berkuasa Arab Saudi berkata mereka sedang menyiasat serangan ke atas warga Denmark itu.

Menurut SITE, video itu dikeluarkan Yayasan Media Al-Battar, yang mendakwa ia menunjukkan operasi oleh ‘Penyokong Negara Islam (IS) di Tanah Dua Masjid Suci’, merujuk kepada nama yang digunakan kumpulan militan itu di Arab Saudi.

Video itu turut mengandungi ucapan pemimpin ISIS, Abu Bakr Al-Baghdadi, dan jurucakap kumpulan militan itu, Abu Muhammad al-Adnani, yang menyeru rakyat Arab Saudi supaya “membunuh dan meludah” rakyat negara Barat yang terlibat dalam peperangan menangani militan ISIS.

Video itu difilem daripada dalam sebuah kenderaan yang dipandu di sepanjang jalan raya berpapan tanda yang menunjukkan kejiranan Riyadh. – Reuters.

 

Source: http://beritaharian.sg

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *