Irsyad Beri Penghormatan Kepada Jenazah Bukan Muslim MUIS

Adab dan etika dalam perhubungan sesama insan penting dalam Islam. Ini termasuk dalam urusan kita bersama mereka yang masih hidup mahupun yang telah meninggal dunia.

Garis pandu Agama

– Memberi penghormatan sewajarnya kepada jenazah termasuk dalam ajaran etika agama. Nabi saw bersabda: “Apabila kamu melihat iringan jenazah, maka berdirilah menghormatinya sampai iringan jenazah itu lalu dan meninggalkan kamu atau sampai dia diletakkan dalam kubur.” (Hadis riwayat Imam Muslim).

– Antara ajaran Islam berkaitan memberi penghormatan kepada jenazah bukan Muslim ialah:

  • MENGHADIRI UPACARA PENGHORMATAN JENAZAH

– Rasulullah saw menganjurkan supaya kita berdiri apabila jenazah lalu di hadapan kita sebagai tanda hormat.

– Dalam suatu hadis diriwayatkan bahawa

‘… Rasulullah saw telah berdiri apabila jenazah lalu di hadapan Baginda, maka telah diberitahu kepada Baginda bahawa jenazah itu ialah jenazah seorang Yahudi, Baginda menjawab: “Bukankah ia juga satu jiwa (yang layak diberi penghormatan)”.’ (Hadis riwayat Imam Bukhari).

– Oleh itu, kita dibolehkan menghadiri upacara penghormatan jenazah.

– Sekiranya terdapat ritual berunsur keagamaan dalam upacara itu, seseorang Muslim tidak boleh melakukan ritual itu.

– Bagi upacara umum yang tidak melibatkan unsur keagamaan dan seseorang hanya menundukkan kepalanya sedikit (tidak sehingga tahap rukuk atau sujud) sebagai tanda penghormatan kepada jenazah, perbuatan itu harus dan dibenarkan.

  • MENYAMPAIKAN TAKZIAH

– Mengucapkan takziah kepada keluarga si mati dibolehkan. Kita juga digalak mendoakan kesejahteraan serta ketabahan buat ahli keluarganya.

  • MENGINGATI KEBAIKAN

– Kita digalak mengingati kebaikan si mati, mengenang jasa dan pengorbanannya. “Apabila seseorang mengungkapkan kata-kata kesat terhadap jenazah, maka dia sebenarnya menyakiti mereka yang masih hidup.” (Hadis riwayat Imam At-Tirmizi).

 

Source: http://beritaharian.sg

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *