Damanhuri Abas: Masyarakat Melayu/Islam Harus Berani Persoal AP-AP Melayu PAP Tentang Isu-Isu Masyarakat

Kalau anda dilantik, apa yang pembangkang boleh buat untuk orang melayu? Suatu soalan yang dilontarkan kepada saya, oleh seorang pengundi Melayu dari Yew Tee.

Selanjutnya berlaku dialog yang agak lama antara pengundi itu dengan saya. Beliau ternyata seorang pengundi yang telah lama menyokong parti PAP dan meletakkan keyakinan penuh dengan pemimpin-pemimpin PAP amnya dan yang melayu dari PAP khususnya.

Isu-isu yang tercetus masa perbincangan termasuk diskriminasi, hak orang melayu sebagai pribumi Singapura yang termaktub dalam konstitusi Negara yang menjamin hal tersebut, sistem meritokrasi, masalah-masalah yang membelenggu orang melayu di Singapura dan yang lain-lain lagi. Tiap kali saya akan didesak untuk memberikan saranan bagi mengatasi semua isu yang ditimbulkan. Dalam masa yang ada, saya telah mencuba memberikan sedikit sebanyak pendekatan saya secara peribadi dan juga parti SDP.

Setelah agak 10 minit berbincang di tempat awam berdepan stasiun MRT Yew Tee, ia menjadi seperti permainan bola tangkis. Sehingga beberapa teman-teman calon SDP lain yang berada berhampiran memberi isyarat untuk saya menamatkan perbincangan ‘hangat’ kita. Saya mohon izin daripada insan tersebut agar kita mengambil pendekatan untuk terima perbezaan pendapat dan yang penting saling memahami dan tetap bersatu sebagai rakyat Singapura.

Sebelum mengakhiri, saya sempat membuat rayuan kepada beliau juga, agar mengajukan soalan-soalan yang sama kepada kesemua AP-AP melayu PAP dan Menteri yang bertanggungjawab. Yang tepat lagi, tentang masalah-masalah penagih melayu yang tinggi, banduan-banduan melayu yang tinggi, penceraian melayu yang tinggi, anak luar nikah melayu yang tinggi, jumlah tinggi keluarga melayu yang bermasalah, jumlah pelajar melayu yang tercicir dan bermasalah dan lain-lain lagi. Dengan kedudukan mereka dalam pemerintah dan dengan kuasa mutlak, dana yang cukup banyak dan sokongan tak bersyarat oleh hampir semua institusi-institusi dan badan-badan Melayu/Islam (termasuk swasta) selama 50 tahun ini, agak menghairankan jika pencapaian mereka kurang memuaskan.

Jika pra-syarat pemimpin melayu yang kita mahukan ialah kejayaan mereka mengatasi masalah-masalah orang melayu, tolong periksa kembali sejauh manakah kesemua AP-AP melayu PAP dan Menteri-Menteri mereka mencapai kriteria itu.

Semoga pengundi tersebut mengotakan janji dia untuk mendesak yang sama terhadap AP-AP Melayu PAP, seberani dia lakukan kepada saya.

 

Source: Damanhuri Abas

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *