Gadis Denmark Bertempur Lawan ISIS, Tapi Hadapi Hukuman Penjara

DENMARK: Seorang gadis jelita warga Denmark, Joanna Palani, 23 tahun, kini menghadapi hukuman penjara enam bulan gara-gara berjuang bersama tentera Kurdi di Syria untuk melawan kumpulan pengganas ISIS.

Menurut Daily Mail, pada 14 November 2014, Palani, yang berketurunan Kurdi, membuat perjalanan ke Syria dan menyertai YPG (Unit Perlindungan Rakyat Kurdi) dan kemudian Peshmerga, tentera terlatih Kurdi, untuk bertempur dengan para militan ISIS.

Mahkamah Copenhagen City mengenakan dakwaan ke atas Palani kerana dia melanggar undang-undang Denmark yang melarang warganya menyertai ‘pertempuran asing’.

Ironinya, gadis jelita itu berjuang untuk menentang kumpulan pengganas.

Pemerintah Denmark sebelum ini melarang Palani daripada menjadi pejuang Kurdi. Bahkan tahun lalu, pasportnya dirampas oleh polis dan pihak perisikan Denmark (PET). Namun, Palani bertekad untuk memberikan jiwa raganya demi demokrasi, kemerdekaan dan hak asasi wanita.

“Jika saya ditangkap atau tewas, saya akan tetap bangga atas apa yang saya perjuangkan,” kata Palani, yang berketurunan Kurdi.

Undang-undang tentang pertempuran asing ditetapkan pemerintah Denmark untuk memperketatkan usaha anti-esktremisme dalam negara itu.

Source: http://berita.mediacorp.sg

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *