Siapa Kata Wanita Tidak Boleh Race Motor?

Penglibatan wanita di dalam Kejuaraan Cub Prix AAM Malaysia PETRONAS 2016 bukanlah hanya terbatas kepada gadis litar yang memayungi para pelumba di grid permulaan sahaja. Semakin hari sukan yang dahulunya dimonopoli oleh lelaki ini semakin diterap oleh penglibatan penunggang wanita yang kini mampu diterima ramai akan kemampuan mereka.

Kejuaraan Cub Prix AAM Malaysia PETRONAS musim 2016 ini menyaksikan pertambahan kepadaningkatan jumlah penunggang wanita kepada empat berbanding hanya dua pada musim lepas. Siti Norafizah Mohamad, Siti Fatimah Husna Muslim, Nasha Edziera Bahauddin dan Nuraina Halisya Hamirudin, kini dapat disaksikan beraksi dalam kelas perlumbaan terbuka.

Mungkin ramai pembaca lebih biasa mendengan nama Fifie atau  Siti Norafizah yang telah mula beraksi dalam kejuaraan Cub Prix sejak tahun 2011. Fifie yang kini berusia 21 tahun telah berjaya menggugat kemampuan pelumba lelaki sejak mula berkecimpung dalam kategori Wira dan beralih ke kelas Pro-AM. Fifie kini menunggang untuk pasukan BHPetro Dash Tabuan Racing dalam kelas CP115 bermula musim ini.

Nasha

Nasha Edziera Bahauddin mula menyertai kejohanan ini sejak penghujung tahun 2009. Bermula dalam kelas Wira, gadis ini beraksi pula dalam kategori Pro-Am dan mampu menaiki dua podium dalam kategori tersebut pada musim lepas.
Musim kali ini memperlihatkan dua lagi pelumba, Siti Fatimah Husna Muslim dan Nuraina Halisha Hamirudin. Siti Fatimah membawa cabaran pasukan PETRONAS Yamaha-CKJ di dalam kategori CP115 manakala Nuraina pula merupakan pelumba bersendirian dalam kategori Wira.

Siti Fatimah

Aina sedang beraksi

Mungkin satu hari nanti kita kan menyaksikan jejaka litar pula memayungi putri putri litar kita ini……?

 

Dari kanan: Aina, Nasha, Fatimah dan Fifie

 

Source: http://careta.my

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *