Seniwati Zaiton Dan Artis-Artis Veteran Jalan Ampas Muncul Di Kg Gelam

Mereka sudah lama tidak muncul di khalayak ramai. Namun seniwati Zaiton, K. Fatimah, Sri Dewi, Rahmah Hassan, dan seniman Zaini Sattar berkumpul di Singapura baru-baru ini.

Lebih 70 orang peminat dan pengunjung juga berkesempatan untuk bergambar bersama artis-artis veteran Jalan Ampas itu, yang pernah menempa kemasyhuran di era kegemilangan zaman filem hitam-putih di Singapura.

Semua ini anjuran Ahli Filem & Muzik Klasik Melayu Singapura, sebuah kelab berwadahkan media sosial. Para anggotanya menganjurkan program lawatan ke studio Jalan Ampas, diikuti dengan acara santai berhibur sambil menjamu selera di kafe Kaw Kaw Sg, di Aliwal Street, Sabtu lalu (5 Nov).

Acara perjumpaan berkenaan diadakan demi mengingati dan menghargai pengorbanan dan sumbangan para seniman dan seniwati Jalan Ampas itu.

ZAITON DARI BUJANG LAPOK SIBUK LAYAN PEMINAT

Seniwati Zaiton (Zaiton Abdullah) yang cukup dikenali sebagai watak ‘Jeyton’ di dalam filem Seniman Bujang Lapok, dilihat cukup berseri dan sibuk melayani para peminat yang ingin bergambar dengannya.

Perjumpaan ‘Mengenang Pelakon Malay FIlem Productions’ oleh aktivis-aktivis peminat filem-filem klasik Melayu Singapura itu hasil inisiatif Encik Nazran Hamid, 56 tahun, penulis blog Ukhti Aminah serta rakan-rakan lain seperti, Azlan Mohamed Said, Pengaji muzik Nusantara, Saedah Samat-Alkaff seorang guru muzik professional serta penyanyi Fir Ramlee dan Rudy Djoharnaen.

Menurut Encik Nazran, menerusi program ini, diharapkan para ahli Filem & Muzik Klasik Melayu di Singapura khususnya, dapat mengetahui lebih dalam lagi mengenai sejarah perfileman Melayu Singapura di masa dahulu.

“Saya berpendapat, dengan mengadakan acara di Singapura ini peminat-peminat kelab di sini boleh menghadirinya dengan mudah dan dapat melihat sendiri bagaimana gahnya arena seni perfileman Melayu kita pada suatu masa dahulu, terutama sekali dunia perfileman di era tahun 1950-an dan 1960-an.

“Di samping itu juga, saya dapat mengetahui kisah dan penglibatan ibu-bapa saya sendiri ketika mereka bekerja di Jalan Ampas dahulu,” jelas Encik Nazran yang merupakan anak kepada bintang terkenal seniwati jelita, Mariani (Allahyarhamah) atau nama sebenarnya Mariam Ismail. Bapanya pula adalah seorang Penolong Pengarah dan Penulis Lirik lagu, Allahyarham H.M. Rohaizat.

ADIK AZIZ SATTAR MAHU PROGRAM PERJUMPAAN DITERUSKAN

Acara privet itu, walaupun kecil mendapat sambutan yang menggalakkan daripada para ahli kelab itu dan juga peminat-peminat filem-filem klasik.

Para hadirin diserikan dengan nyayian lagu-lagu Melayu klasik malar segar dendangan merdu dari artis-artis popular seperti Kamaliah Latiff, Rudy Djoharnaen, Fir Ramlee dan bakat baru di persada seni suara, Mai Dhaniyah. Pengarah muzik bagi acara ini adalah, Cik Saedah Samat-Alkaff.

Bagi pelakon Zaini Sattar, iaitu adik kepada seniman Aziz Sattar, program perjumpaan sebegini harus diteruskan oleh peminat-peminat atau penggiat filem Melayu setempat. Menurut Pak Zaini lagi, perjumpaan sebegini boleh menggamit kenangan dan mengingati kisah-kisah manis ketika bekerja di Jalan Ampas dahulu, sambil mengeratkan lagi silaturrahim sesama mereka.

“TINGGAL BERAPA KERAT SAJA…”

“Bayangkanlah tinggal berapa kerat saja lagi orang-orang lama (pelakon Jalan Ampas) yang masih hidup. Kami semua memang rapat. Bagi Uncle, acara sebegini memang baik dan harus diteruskan. Mungkin boleh buat lebih besar dan gah lagi.

Uncle berharap generasi muda dapat mengetahui sejarah perfileman Melayu kita waktu dulu. Artis-artis ini memang hebat dan berbakat besar! Mereka semua berkarya dengan sungguh ikhlas dan dari hati,” ujar anak seni veteran berusia 83 tahun dan dianggap sebagai ‘wakil’ dari Jalan Ampas ini.

Antara yang turut menghadiri acara ini adalah Cik Som Said, Pengasas Sri Warisan, Presiden Perkamus, Cikgu Yusnor Eff, Kartunis tersohor dari Malaysia, Datuk Lat, dan wakil dari Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (FINAS).

Penulis lirik terkenal, Cikgu Yusnor Eff, 80 tahun berpendapat, acara murni sebegini seperti mengingati artis-artis lama Jalan Ampas harus diteruskan dan dipelihara sejarah demi mengetahui perkembangan dan perindustrian perfileman Melayu kita sendiri.

“Bagi saya, mereka ini bak ‘khazanah’ dan permata perfileman dan warisan Melayu kita. Generasi akan datang perlu mengambil tahu dan mengetahui asal usul dunia perfileman Melayu kita, khsususnya di Jalan Ampas.

“Oleh yang demikian, saya telah pun menyiapkan rancangan dokumentari sebanyak 39 episod, menyingkap sejarah dan perkembangan dunia perfileman Melayu kita sendiri, agar kisah ini tidak hanyut ditelan zaman” ujar Encik Yusnor, yang enerima anugerah Pingat Budaya pada tahun 2011.

Di akhir acara ini, setiap seniman dan seniwati telah pun diberikan cendarhati lukisan water colour dari Rudy Djoharnaen sendiri sebagai menghargai sumbangan besar mereka di persada seni dan perfileman Melayu, suatu ketika dulu.

SEDIKIT LATAR BELAKANG FILEM MELAYU LAMA

Tahukah anda, filem Melayu pertama telah diterbitkan di Singapura pada tahun 1933, dan pada tahun 1939 Momo Latiff telah menjadi heroin dalam filem Laila Majnun terbitan Shaw. Malangnya filem-filem ini telah pupus sewaktu perang dunia kedua tercetus.

Setelah tamat peperangan, pasangan adik-beradik dari China, Runme dan Run Run Shaw atau juga dikenali sebagai Shaw Brothers, sekali lagi membina semula studio perfileman mereka pada tahun 1945 dan menamakan studio itu dengan panggilan studio ‘Malay Film Productions’(MFP) yang masih utuh bangunannya dan terletak di lokasi yang sama, iaitu di No 8, Jalan Ampas.

Ketika di studio Jalan Ampas inilah bermulanya perjalanan seni dan lahirnya nama-nama hebat seniman dan seniwati seperti Tan Sri P.Ramlee, Puan Sri Saloma, Datuk Aziz Sattar, Datuk Mustapha Maarof, Datuk Sarimah Ahmad, S. Shamsudin, Zaiton dan ramai lagi yang telah menghiasi dan mewarnai dunia perfileman Melayu kita.

Walaupun ada yang sudah meninggalkan kita lebih empat dekad yang lalu, namun lakonan mereka masih diingati dan disanjungi hingga kini dan diminati juga oleh generasi muda kita.

Apa yang lebih menarik lagi, para legenda ini pernah mendapat jolokan sebagai bintang ‘Hollywod Filem Melayu’ suatu ketika dulu.

Source: Berita MediaCorp

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *