Pelajar Madrasah Al-Ma’arif, Nabilah Farhah, Raih 8A Bagi GCE O

Jelas dengan matlamat yang ingin dicapai menjadi antara faktor kejayaan yang dikecap oleh Nabilah Farhah Ali, yang memperolehi keputusan 8A bagi peperiksaan GCE O tahun lalu.

Nabilah merupakan pelajar terbaik Madrasah Al-Ma’arif Al Islamiah, dengan keputusan 7 A1, 1 A2 dan 1 B3.

Meskipun beliau disifatkan sebagai pelajar yang rajin dan konsisten dalam pelajaran, Nabilah memberitahu BERITAMediacorp, sepanjang tahun 2016, cabaran paling hebat bagi dirinya adalah mengimbangi masa.

“Pada tahun 2016 saya dipilih menyertai Bahas 4PM peringkat sekolah menengah. Jadi setiap hari selepas sekolah saya dikehendaki balik lambat selepas maghrib atau pukul 9.00 malam.

“Bila sampai di rumah sudah pukul 10.000 malam dan banyak kerja sekolah atau projek yang perlu dihabiskan. Kadang-kala rasa macam tak boleh habis, kadang-kala sehingga saya menangis. Tidur juga kadang-kala tidak mencukupi,” ujar beliau.

SALING CABAR-MENCABAR ANTARA ADIK BERADIK

Menurut Nabilah lagi, salah satu cara untuk beliau sentiasa membakar semangat adalah saling ‘cabar-mencabar’ dengan dua orang abangnya.

“Saya akan ambil keputusan GCE O abang saya dulu dan tampal pada meja ketika mengulangkaji pelajaran. Saya beritahu diri saya supaya dapatkan keputusan yang lebih baik daripada apa yang abang saya perolehi.

“Kalau abang dapat keputusan B3 bagi sesuatu mata pelajaran saya beritahu abang yang saya akan dapat yang lebih baik. Abang saya pula akan mencabar saya,” kongsi anak bongsu tiga beradik itu.

Nabila, yang kini sedang menyambung pengajian di peringkat pra-universiti di Madrasah Aljunied, menanam cita-cita untuk melanjutkan pelajaran di salah sebuah universiti yang diiktiraf di Timur Tengah.

KURANG LEPASAN MADRASAH YANG JADI AHLI SAINS

Bukan itu saja, setelah berjaya dalam bidang ukhrawi di Timur Tengah, Nabilah juga ingin melanjutkan pengajian dalam bidang sains!

“Keutamaan saya adalah pendidikan ukhrawi. Ia penting bagi saya secara peribadi. Bidang akademik adalah yang kedua selepas ukhrawi.”

Minatnya dalam bidang sains didorong oleh kurangnya pakar sains Muslim, khususnya kaum Muslimah, dan beliau merancang untuk mendalami ilmu sains bioteknologi molacular.

“Saya rasa agak kurang lepasan madrasah yang menjadi ahli sains. Sebahagian asatizah saya juga ingin seorang pelajar yang dapat mengharumkan nama madrasah dalam bidang sains.

Nabilah turut berkongsi kata-kata perangsang yang turut menjadi pegangan dirinya sendiri.

“Kalau menuntut ilmu atau mengejar cita-cita mestilah ada satu pegangan yang membawa kita ke arah itu.

“Bagi saya, saya mahu membuat ibu bapa saya bangga dengan saya. Saya mahu berjaya supaya mereka tahu saya boleh cemerlang dalam kedua-dua bidang ukhrawi dan duniawi.

“Perlu ada alasan yang kukuh mengapa kita mahu mengejar cita-cita kita,” Nabila memberitahu BERITAMediacorp.

TANGGUNGJAWAB LEBIH BERAT SETELAH IBU PERGI

Seorang lagi pelajar Madrasah Al-Ma’arif Al-Islamiah meraih keputusan yang baik walaupun perlu menggalas tanggungjawab yang lebih berat setelah pemergian ibu yang tercinta.

Hazirah Nurfitriah meraih keputusan 5 A daripada sembilan mata pelajaran bagi peperiksaan GCE O tahun lalu.

Hazirah adalah anak sulung daripada lima beradik.

Hazirah memberitahu BERITAMediacorp, beliau perlu pandai menguruskan masa dengan baik supaya dapat mengimbangi pelbagai tanggungjawab yang diberikan kepadanya – baik di rumah mahupun di sekolah.

“Saya ada dua orang adik yang masih berada di sekolah rendah dan mereka memerlukan bantuan apabila membuat kerja sekolah. Memang perlu tahu mana yang perlu diutamakan.

“Saya perlu memastikan saya habiskan semua tugasan saya tepat pada waktu supaya boleh tumpukan perhatian pada pelajaran,” tambah beliau.

RINDU IBU SEMASA AMBIL KEPUTUSAN

Kerinduan Hazirah pada ibunya, yang meninggal dunia akibat barah hati pada 2013, amat dirasai pada hari beliau mengambil keputusan di sekolah.

“Bila saya ambil keputusan, saya terfikir bagaimana agaknya reaksi ibu jika beliau ada sisi saya ketika itu. Saya lihat rakan-rakan saya semua bersama ibu mereka.

“Saya berharap ibu saya akan berbangga. Beliau selalu memberikan sokongan kepada saya. Waktu saya menduduki PSLE, jika saya kurang pasti atau tidak berpuas hati dengan keputusan, ibu dan bapa saya akan menasihati saya supaya bersyukur jika saya sudah berusaha bersungguh-sungguh dan jika tidak, saya perlu berusaha lebih gigih lagi,” ujar Hazirah.

Beliau juga bercita-cita untuk meneruskan pelajaran supaya di masa akan datang dapat membantu bapanya yang bekerja keras demi mencari rezeki untuk mereka sekeluarga.

Beliau, yang meminati bidang penulisan kreatif dan psikologi, sedang menimbangkan untuk melanjutkan pengajian di salah sebuah politeknik di sini.

Source: BERITAmediacorp

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *