Rudy Marican: Apa Dah Jadi Dengan Masyarakat Islam Kita, Mak Sendiri Pun Tak Ambil Kisah?

Malam ne hati saya rasa amat sedeh hingga saya jadi sanggat emotional dan tak tahu macam mana nak tolong satu lagi mak chik yang di tinggalkan oleh anak anak nya!

Lima anak dewasa dan satu pun tak takut Allah bila dengan hati yang keras mereka tak nak ambil tahu pasal mak langsung walaupun mak dah tua dan sakit! Macam mana saya tak menagis dalam kesedehan bila dengar macik ne mengadu pada saya. Anak anak bergadoh dengan satu sama lain tak nak jaga mak!!!

Apa dah jadi pada masyarakat Islam saya? Kenapa mereka buat begini pada mak sendiri ?

Ada kah mereka tak sedar yang mereka juga akan tua dan anak anak akan buat yang sama pada mereka?

Ada kah mereka tak faham agama kita…ia itu cara yang paling senang nak masok shurga ia lah jaga orang tua kita dengan penuh kaseh sayang ..walaupun kita tak ada cukup duit…dan hidup kita penuh dengan cabaran???

Tapi kalau dengan hati penuh ikhlas dan kaseh sayang kita tetap jaga orang tua kita…Allah akan memberi kita ganjaran yang amat besar..kenapa kita maseh nak dengar bisikan Shaitan???? Saya sedeh sanggat kerana saya sendiri dah tanamkan mak kesayangan saya!!

Saya bermohon kapada anda tolong lah buat perubahan sebelum terlambat kalau anda rasa anda dalam golongan ne…saya tak ada niat nak kecikkan hati sesiapa ya…cuma saya amat sedeh bila macik menangis kat saya..

Memang mak kita tak sempurna sepenuhnya…tapi kita pun tak sempurna kan? Jadi ingat satu aje…kita boleh pileh kawan…tapi kita tak boleh pileh mak…itu juga ujian kita dari Allah semasa dalam dunia sementara ne!

Tiap tiap hari kita berdoa supaya Allah maafkan dosa dosa kita , tapi tanpa kita sedari dosa besar kita terhadap mak kita…bila kita tak bantu sikit pun kepada mak yang mengandongkan kita 9 bulan dan kemudian mengalami kesakitan yang amat dahshat untok melahirkan kita!

Saya berdoa anda cuba lah …memang jaga mak kadang kadang ujian nya berat tapi Allah dah janji Janna kan…? Mesti lah cabaran nya berat sikit…sabar lah…banyak doa supaya kita lulus ujian ne dengan cemerlang…

Saya berdoa malam ne …kalau saya dapat menpengarohi satu anak untok menjaga mak atau ayah dengan penuh ikhlas dan kaseh sayang…saya akan amat bershukur pada Allah!

Salam dari saya dan maafkan saya kalau bahasa saya kurang sempurna ya!

 

Source: Rudy Marican

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *