Datuk Dan Suami Pendorong Nur Farah Atiqah Jadi Askar

Melihat gambar arwah datuknya kelihatan segak mengenakan seragam nombor satu mencetus keinginannya menjejak langkah berkhidmat kepada negara.

Pada masa itu, beliau masih di sekolah menengah tetapi memutuskan mahu menyertai Angkatan Bersenjata Singapura (SAF) dan mengenakan seragam serupa apabila dewasa nanti.

Kini, Sarjan Ketiga (3SG) Nur Farah Atiqah Mohamad Ah Halim, 26 tahun, berjaya membuat impiannya menjadi kenyataan setelah melalui Kursus Kadet Spesialis (SCC) selama 22 minggu.

Lebih daripada berpeluang memakai seragam segak, pegawai tetap SAF itu mahu berkhidmat kepada negara bagi membawa perbezaan kepada kehidupan orang lain.

“Setelah tamat sekolah, saya mencari kerja lain dan tidak teringat impian saya menyertai SAF.

“Hanya setelah suami saya, yang juga pegawai tetap SAF, mengongsi pengalaman mengenai latihan dan tugasnya, keinginan menyertai SAF bangkit semula.

“Pada mulanya keluarga saya tidak begitu ghairah mengenai keputusan saya menyertai SAF.

“Mereka khuatir, sebagai wanita, bagaimana saya dapat mengimbangi tanggungjawab keluarga dengan latihan,” kata anak ketiga dalam keluarga empat beradik itu.

Namun, keinginan menceburi kerjaya mencabar mendorong 3SG Nur Farah meneruskan niat sehingga keluarganya akhirnya memberi sokongan penuh.

Berkat azamnya, beliau dianugerahi Bayonet Perak – anugerah kedua paling berprestij diberi semasa majlis tamat perbarisan bagi 1,134 kadet spesialis SAF baru-baru ini.

Perbarisan Tamat Kursus Kadet Spesialis (SCGP) yang ke-32 itu diadakan di Kem Pasir Laba.

Hadir sebagai pegawai reviu ialah Menteri Negara Kanan (Perhubungan dan Penerangan merangkap Pendidikan), Dr Janil Puthucheary.

Menyingkap latihan yang dijalaninya dalam hutan, 3SG Nur Farah berkata: “Saya dilantik ketua seksyen dan bertanggungjawab memimpin 14 anggota. Memang tidak dinafikan pada mulanya ada tanggapan bahawa sebagai wanita, saya tidak mahir memberi arahan jalan atau tidak setanding kadet lelaki lain dari segi jasmani.

“Namun, saya tidak putus asa. Secara keseluruhan, terdapat enam kadet wanita, termasuk saya, dan kami terus memberi semangat kepada satu sama lain.”

Mengongsi motivasinya menjalani latihan, yang disifatkannya tetap sama tidak kira jantina, 3SG Nur Farah berkata keluarga dan suaminya menjadi pendorong utama.

“Berdasarkan pengalamannya menjalani Perkhidmatan Negara (NS) bersama SAF dulu, abang saya juga menasihatkan saya agar bersedia dari segi mental dan jasmani.

“Saya berpuas hati berjaya menjalani kursus ini. Anugerah Bayonet Perak ini sebagai tanda pengiktirafan usaha dan kerja keras saya,” ujar beliau.

 

Source: http://www.beritaharian.sg

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *