Mohamed Jufrie: Takkanlah Presiden Bertudung Tapi Sesetengah Jawatan Lain Tidak Dibenarkan Kerana ‘Problematic’

Terdapat harapan di sebahagian masyarakat Melayu Islam agar isu-isu yang membelenggu masyarakat kita itu, seperti pemakain tudung, diskriminasi dalam perkhidmatan negara dan banyak lagi, akan terhurai semasa tempuh perkhidmatan seorang Presiden Melayu Islam.
Jika benar berlaku ia akan memberi makna kepada pindaan perlembagaan yang memberi giliran kepada masyarakat minoriti menyandang jawatan tertinggi negara itu.
Sangat anih dan menghampakan jika peluang yang diberi ini tidak membuahkan perubahan yang diharapkan dan ianya hanya untuk dipamir-pamirkan kepada dunia tentang kewujudan masyarakat berbilang bangsa di Singapura.
Takkanlah presiden bertudung tetapi sesetengah jawatan lain tidak dibenarkan pemakain tudung kerana akan menimbulkan masalah (problematic kata mereka)? Dan presiden seorang Melayu Islam tetapi masyarakat Melayu Islam didiskriminasi dalam angkatan bersenjata? Lucukan?
Sama-samalah kita tunggu dan lihat. Tariklah nafas panjang-panjang dan urut dada sementara menanti. Bukankah penantian seperti ini, yang berdekad-dekad lamanya, satu penyiksaan batin?

 

Source: Mohamed Jufrie Bin Mahmood

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *