Commentary: Artis-Artis Yang Tidak Bersalaman Di APM, Tidak Bererti Mereka Memegang Sikap Radikal

Maher Zain tidak bersalaman dengan Puan Zakiah Halim semasa menerima Anugerah APM. Tidak bersalaman itu bukan bererti Maher Zain seorang radikal.

Begitu juga Izzue Islam, artis dari Malaysia, ketika menyampaikan Anugerah APM kepada seorang artis Indonesia. Beliau setakat mendakapkan kedua tapak tangannya sendiri (macam aksi “ampun tuanku”) sebagai tanda hormat apabila artis itu menghulurkan tangannya ke arah Izzue Islam. Dengan bertindak demikian, itu bukan tanda yang Izzue Islam itu seorang radikal.

Bersalam atau tidaknya di antara seorang lelaki dengan wanita tidak seharusnya dijadikan kayu ukur untuk menilik samada seseorang itu bersikap radikal atau tidak.

Seharusnya, perkara ini dilihat dari sudut pendirian peribadi seseorang Muslim dan bukan petanda seseorang itu radikal kerana bersikap eksklusif.

Kalau enggan bersalaman di antara lelaki dengan perempuan dianggap sebagai bersikap eksklusif lagi radikal, apakah boleh Maher Zain dan Iszul Islam dianggap sedemikian?

Dalam usaha untuk membenteras radikalisme, usah pula kita jadi terlalu ekstrim atau melampau sehingga bersikap parochial lagi tidak berlapang dada terhadap kepelbagaian yang wujud dalam masyarakat.

Jangan sampai diri sendiri jadi radikal dalam usaha membenteras radikalisme.

Kalau ada Muslimah atau Muslimin yang tidak mahu bersalaman dengan lelaki atau perempuan yang bukan Mahram, usahlah mereka itu dilabel sebagai radikal.

 

Source: Mohd Khair

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *