Kezaliman Israel Merobek Kesyahduan Ramadan Palestin

Israeli Army Infiltratrate GAza

Dalam kesyahduan kita menyuburkan ketaqwaan melalui puasa Ramadan kali ini, hati dan perasaan kita tidak dapat mengelak dari merasakan keperitan, kesedihan serta kemarahan. Kesengsaraan saudara-saudara kita di Palestin menghadapi tindakan tidak berperi kemanusiaan rejim Israel pastinya menghiris setiap jiwa insan. Bayangan tubuh-tubuh yang terbujur kaku akibat bedilan peluru memenuhi ruang doa dan permohonan kita mengharapkan pembelaan Allah untuk mereka. Bukan hanya wanita-wanita itu merintih menangisi kematian suami, malah golongan wanita yang lemah tidak berdaya juga tidak terselamat dari tusukan penganiayaan yang tidak mengenal erti keadilan mahupun kasihan. Betapa anak-anak kecil yang tidak memahami erti sengketa, yang belum puas menghirup siraman kasih orang tuanya, juga longlai layu dalam badai maut yang kejam menimpa.

Abed Enen palestine

Abed Enen
Di sana mereka berpuasa dengan api kezaliman merobek kesyahduan Ramadan mereka. Maka dalam kita menelusuri saat-saat indah Ramadan kita bersama keluarga di sini, basahkanlah juga lidah kita dengan doa untuk mereka. Rasailah keperitan mereka. Insafilah kesengsaraan mereka. Akuilah kelemahan kita. Yakinilah keagungan Allah Yang Maha Berkuasa.

Israel palestine gaza
Dalam masa yang sama, kukuhkanlah iman dan pengabdian kita kepada Allah, agar doa yang kita hulurkan untuk saudara-saudara kita di sana dikabulkan Allah. Pertingkatkan ketaqwaan kita. Bersihkan sisa-sisa kotoran dosa yang masih ada dengan istighfar dan taubat kepadaNya. Bersihkan hati dengan curahan rahmah dan redhaNya. Padamkanlah persengketaan sesama kita. Rapatkan hati-hati kita dan satukan saf kita. Maafkan kesalahan yang pernah dilakukan orang terhadap kita. Kini bukan masanya untuk kita berjauh hati sesama saudara lantaran perbezaan pandangan yang ada. Mereka di sana memerlukan doa kita semua. Jangan sampai doa kita ditolak Allah kerana luput sudah kasih sayang di antara hati-hati kita.


InshaAllah esok, saat rumah-rumah Allah kita penuhi dengan kehadiran jasmani dan ruhani kita untuk Solat Jumaat, doa akan kita panjatkan bersama memohon pembelaan Yang Maha Perkasa buat saudara-saudara kita.

Sumber: Mufti Fatris Bakaram

letters to R1C banner

YOUTUBE: youtube.com/user/rilek1corner

FACEBOOK: facebook.com/rilek1corner

TWITTER: twitter.com/Rilek1Corner

WEBSITE: rilek1corner.com

EMAIL: [email protected]

FEEDBACK: rilek1corner.com/hubungir1c/

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *