(Reader Contribution) Rakyat Malaysia Ditindas Oleh Orang Luar

This reader, a Malaysian, mentioned that foreigners like those from Singapore and Australia are taking advantage of the good exchange rate for Malaysian currency by purchasing properties and assets in Malaysia, not just one or two, but more than that. Do you agree with him?

***

Maaf, saya nak berkongsi rasa. Saya join group keluarga Singapura. Group ni terdiri dari saudara mara saya di Singapura dan Australia. Baru sempat baca whatsapp mereka petang tadi. Hari ni mereka upload gambar penduduk singapura dan australia reramai keluar beratur panjang beli duit ringgit kita sebab duit kita jatuh teruk. Berita tentang negara kita memang panaslah kat negara luar.

Penduduk luar sangat gembira dengan kejatuhan ringgit ni termasuklah saudara mara saya. Saudara mara saya banyak beli aset di Malaysia. Saudara mara saya bukan beli aset satu dua aje di Malaysia tapi lebih. Hampir setiap dari mereka ada aset di sini. Rumah, tanah, rumah kedai yang tak mampu kita termasuk saya miliki, mereka mampu beli.

Saya rasa sedih sangat. Bukan sebab cemburu or dengki tapi kesian pada nasib kita rakyat Malaysia ni. Saya guru sejarah, paatriotik saya terusik. Saya bimbang satu hari nanti kita hanya bangga sebagai rakyat Malaysia tapi kita dhaif tak punya apa-apa di negara kita sendiri. Keadaan itu sudah hampir jadi realiti. Bila kita kejar keuntungan, kita jugak yang rugi akhirnya. Adik saya jurutera di putrajaya holdings, buat rumah semi d, harga rm6 juta.

Saya tanya habis tak terjual. Adik saya kata habis, dibeli oleh orang luar singapura, taiwan, australia. Sedih kalau kita terpaksa merempat di bumi kita sendiri. Nak salahkan mereka? Tepuk dad, sesamalah kita renungkan. Saya tak salahkan mereka bila kita sendiri yang membuka ruang, peluang dan kesempatan untuk mereka.

 

Source: Bukhari

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *