Isu Tudung: Masyarakat Melayu Islam dihampakan oleh PM Lee

1417773_200564180150540_986202652_o

Usaha PM kita bertemu dgn Ketua2 Badan Melayu Islam harus diberi pujian jika pertemuan itu diiringi dengan elemen2 seperti:

– benar2 bertujuan mahu mendengar,
– bersikap jujur dan ikhlas.
– mahu bersifat terbuka dan telus
– berani berdepan dgn pengkritk

Paling penting, selepas mendapatkan feedback dan rayuan dari Ketua masyarakat Melayu Islam, kami mengharapkan PM MENCARI JALAN bagaimana permintaan kita utk menggunakan tudung BOLEH menjadi kenyataan, bukan bagaimana untuk mencari lebih banyak alasan utk menidakkan permohonan kami.

Jika ada Ketua2 Agama lain yg hadir pada ketika itu, ada lebih bagus sebab ketika itu jugalah PM boleh cari jalan bagaimana hendak memberi laluan pada Muslimah kita berhijab tanpa melanggar “the common space”

PM harus “come out clean” dan bertemu dgn pengkritik dan pembangkang yang lebih berani menyuarakan pendapat daripada Ketua masyarakat Melayu Islam yg “kurang telur”

Jika PM mengambil jalan bertemu dan duduk semeja dgn pengkritiknya beliau masih boleh menepis sambil memberi sedikit laluan pada isu ini, Kepastiannya ialah, masyarakat majmuk akan lebih respek PM diatas kejujuran dan keberanian berdepan dgn pengkritiknya. Harus diingat, isu ini bukan sahaja melibatkan isu agama, ia juga melibatkan isu politik Singapura. Justeru, PM tidak boleh menafikan, pendapat dari pengkritik atau pembangkang tidak semestinya tidak berkualiti.

Malangnya, harapan masyarakat Melayu Islam sekali lagi dihampakan oleh PM yg jelas menunjukkan sikap “my answer is NO”

Dgn menangkap muat semua Ketua masyarakat Melayu dan memberikan gambaran mereka semua terima dan akur dgn apa yg PM telah hujjahkan, tidak akan mengalihkan keperihatinan masyarakat Melayu Islam yg sudah terlalu lama bersabar dan menunggu.

Poorfellow Singapore

Sumber: http://on.fb.me/1efuHsN

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *