Masyarakat Melayu-Islam Patut Boycott Cathay Cinemas

Admin,

Saya ada baca tentang sokongan yang diberi syarikat-syarikat tempatan dan MNCs untuk menjayakan acara Pink Dot. Sekarang kita baru tahu yang pawagam Cathay pun teleh berniat untuk menyiarkan iklan Pink Dot di pawagam-pawagamnya . Usaha itu buntu sebab MDA tak luluskan ikklan tersebut.

Ada pihak yang meneyeru agar Cathay diboycott. Saya sokong 100% seruan ini.

Saya bapa kepada seorang anak lelaki berusia lima tahun. Saya dan isteri dulu juga sering ke Cathay untuk menonton wayang ketika tengah dating dulu. Sekarang kita juga ke Cathay sekeluarga untuk menonton cartoon…hiburan untuk anak.

Jadi saya sekeluarga kecewa apabila diberitahu yang makanan dan minuman yang dijual Cathay tidak lagi Halal. Saya rasa terkilan. Memanglah kita boleh melanggani pawagam lain tetapi Cathay yang penuh bermakna bagi saya sekeluarga.

Saya tertanya menagapa Cathay membuat langkah komersil sedemikian? Mungkin jumlah penonton Islam kekurangan. Mungking Cathay tak kisah langsung dan tidak endahkan maklum balas daripada pelanngan Islam mereka.

Tetapi ianya lebih jelasa sekarang.

Cathay lebih rela mempromosikan acara yang bercanggah dengan ajaran Islam daripada menjaga hati pelanggan Muslim. Bila makan minum dah tak halal dan mereka juga menyokong aktiviti haram, apa lagi yang boleh penonton lakukan?

Tak payah kita buat bising. Jawapannya senang je. Kita sama-sama boycott Cathay, walau berat hati nak lakukannya.

 

Adam

[Reader Contribution]

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *