Mohd Khair: Madrasah Wak Tanjong Perlukan Dana $12 Juta, Pertimbangan Diperlukan

Madrasah Wak Tanjong memerlukan SGD12juta

Amat menyentuh hati sekali apabila ramai yang mahu membantu pihak Madrasah Wak Tanjong mengumpul dana SGD12juta itu.

Namun, walau apapun cara untuk mengumpul dana, beberapa perkara asas mungkin perlu diberikan pertimbangan:

1. Persaingan (Competition): Terdapat beberapa projek lain dalam masyarakat yang juga memerlukan dana dalam pelbagai saiz. Ada yang memerlukan lebih dari SGD12juta bagi satu projek.

2. Andaian (Assumption): Periksa pemahaman kita terhadap pasaran. Nilai semula andaian-andaian yang boleh jadi blindspot sehingga usaha mengumpul dana mengalami lebih friction dan kurang traction.

3. Perkara Hati (Matters of the Heart): Kerja-kerja mengumpul dana memerlukan lebih usaha untuk menyentuh hati dan bukan setakat menarik perhatian akal. Pendekatan lebih bersifat affective diperlukan, dan bukan setakat cognitive.

4. Kenapa ini dan bukan itu? (Why this and not that?): Mahu tidak mahu, sesiapapun yang kumpul dana, perlu tangani persoalan ini – “kenapa mesti saya derma di sini dan bukan di sana?” Apakah “compelling story” yang boleh disajikan kepada pasaran penderma?

5. Kreativiti & Tenaga (Creativity & Sustainability): Apakah LAGI yang perlu dilakukan untuk terus kekal relevan di sepanjang tempoh pengumpulan dana agar pasaran penderma tidak berasa jemu? Perlu kreatif untuk sentiasa segar dan dapat terus bertahan dalam pasaran.

(kalau projek ini ada kabel kuat, pendekatannya berlainan sedikit)

 

Source: Mohd Khair

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *