Damanhuri Abas: “Menipu Rakyat Untuk Kepentingan Kuasa Politik Parti”

Dalam keghairahan beberapa pihak perihal isu perlantikan seorang Muslimah yg bertudung sebagai Presiden, ada yang sarankan utk melihat kebaikan yg mungkin berlaku. Ini adalah suratan takdir jadi kita harus redha sahaja. Sebenarnya kita harus balik kepada usul perkara.  Apakah niat di sebalik perkara ini. Niat perlantikan yang telah jelas berupa permainan licik politik PAP utk terus berkuasa dan menghalang sesiapa yg benar-benar bebas dari pengaruh politik PAP utk bertanding dan memenangi pemilihan dgn cara yg telus.

Presiden sahaja yg berkuasa utk menyoal kedudukan simpanan negara dan juga perlantikan jawatan tertinggi negara. Itu tugas utama Presiden terpilih dan bukan hal-hal sampingan. Kenapa hal sampingan yg menjadi fokus kita. Itu kesilapan besar. Islam mengajar kita utk mendirikan yang maaruf dan mencegah yg mungkar. Perkara yg berlaku ini adalah kemungkaran. Menipu rakyat untuk kepentingan kuasa politik parti, i.e. PAP. Rasul s.a.w. memberi petunjuk, jika kita melihat suatu kemungkaran utk mencegah dgn tangan, jika tak berdaya dengan lisan dan jika itu pun tak sanggup supaya diam dan cemuh perbuatan tersebut dalam hati. Itulah selemah-lemah iman. Kita tidak boleh memberikan sokongan kepada kemungkaran.

Bagi yg mengatakan ini takdir ketentuan Tuhan, itu silap kerana Allah izinkan ia berlaku bersebab utk kita faham berdasarkan maklumat yg ada dan bersandarkan nilai agama, kita bertindak sewajarnya. Persoalannya ialah kenapa kita memilih utk beralasankan takdir pada perkara yg batil padahal jika kita jujur kepada kefahaman takdir, kita sepatutnya lebih berani utk bersuara membela kebenaran dan mencegah kemungkaran. Adakah kita khuatir akan periuk nasi kita akan terjejas kalau bersuara kerana bercanggah dgn script majikan kita mahupun kuasa yg ada. Di mana pula letaknya keyakinan kita pada takdir Allah sbg penjamin rezeki dan bukan manusia?

 

Source: Damanhuri Bin Abas

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *