Doa Antara Agama Dianjurkan Pertubuhan Antara Agama Singapura Semalam

PERTUBUHAN Antara Agama (IRO) Singapura menganjurkan doa antara agama di pejabat pertubuhan itu di Palmer House semalam, bagi mendoakan kedamaian, keharmonian, dan kemakmuran perpaduan umat manusia.

Wakil agama, duta dan pesuruhjaya tinggi daripada misi diplomatik Indonesia, Malaysia, dan Perancis turut hadir bagi mengenang dan berdoa bagi mangsa bencana alam dan konflik.

Dalam ucapannya di majlis itu, Presiden IRO, Encik Gurmit Singh, menyatakan bagaimana tragedi telah menyatukan manusia tidak kira agama, bangsa dan kerakyatan.

“Walaupun mangsa tragedi ini berada jauh beribu batu, kita dapat rasakan kesedihan mereka,” kata beliau.

“Masyarakat antara agama Singapura ingin mainkan peranannya secara rohani dengan memanjatkan doa dan peringatan ikhlas kami kepada mangsa bencana dalam memaparkan perpaduan kepada rakan-rakan serantau dan antarabangsa kita,” kata Encik Singh.

Tetamu terhormat, Setiausaha Parlimen (Kementerian Pembangunan Sosial dan Keluarga (MSF) merangkap Kementerian Kebudayaan, Masyarakat dan Belia (MCCY)), Cik Low Yen Ling, menekankan perlunya rakyat Singapura terus mengeratkan dan memperkukuh keharmonian antara kaum dan agama, dan menunjukkan ihsan kepada mangsa tragedi dan bencana alam.

“Rakyat kita mesti bersatu dalam usaha kolektif. Kita boleh mainkan peranan,” ujar Cik Low.

 

Source: http://beritaharian.sg

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *