Mohamed Jufrie Mahmood: Mana Suara Lantang Badan Melayu Islam Dalam Isu Rohingya?

Bila Aung San Suu Kyi diraikan di Singapura minggu lepas, golongan pemerintah dan masyarakat perniagaan berpusu-pusu dgn perangai rakus mereka utk cuba mendapatkan manfaat dari pembangunan Myanmar yg dikatakan kaya dgn sumber asli. Sedikitpun tidak dikemukakan kpdnya secara terbuka tentang kezaliman dan penghapusan terhadap masyarakat Rohingya yg sedang berluasa di negeri yg diketuai oleh perempuan jahannam itu.
Ini tidak menghairankan saya kerana yg jadi mangsa di Myanmar terdiri dari orang-orang Islam dan yg sangat ghairah meraikan perempuan jahannam itu, termasuk para pemimpin negara, dan golongan peniaga terdiri dari yg bukan Islam. Mereka rata-rata menganggap apa yg berlaku di Myanmar itu sebagai isu dalaman dan tidak melihatnya sebagai isu kemanusian. Lagipun yg jadi mangsa adalah kaum Muslimin.
Tapi tidakkah kehadiran si jahannam di bumi Singapura ini memberikan suatu peluang yg baik bagi badan-badan Melayu Islam yg ramai bilangannya di negara kita utk menyampaikan bantahan terhadap kezaliman yg berlaku di Myanmar?
Mereka cukup lantang bersuara bila berlaku kekejaman di negara barat yg dikatakan dilakukan oleh orang-orang yg bertindak atas nama Islam.
Di mana perginya RRG, Mufti, ustaz-ustaz dari PERGAS – terutamanya ustaz Hasbi, ustaz Ali dan anak beliau, dan habib Hassan?
Semuga Allah mengadili semua yg bersifat talam dua muka kerana Dia sangat mengetahui dan maha adil.
Saya jangkakan perkara yg sama akan berlaku bila seorang lagi Jahannam – SYAITANYAHU namanya – tiba di sini sedikit masa lagi atas undangan perdana menteri. Na’uzubillahi min zalik!

 

Source: Mohamed Jufrie Bin Mahmood

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *