Komentar: Hentikan Mengguna Agama Sebagai ‘Momok’ Untuk Tujuan Menakutkan Rakyat

Menteri Komunikasi dan Multimedia Malaysia, Datuk Seri Dr Salleh Said Keruak, menggesa masyarakat khususnya ahli-ahli politik agar berhenti menggunakan agama untuk tujuan menakutkan rakyat.

Beliau berkata bahawa adalah malang apabila sesetengah anggota politik menggunakan agama sebagai momok untuk tujuan memecahbelahkan rakyat.

Memetik keunikan di Sabah dan Sarawak, Dr Salleh berkata kedua-dua negeri tersebut tidak pernah berdepan masalah agama “tetapi kini sebilangan ahli politik cuba membangkitkan sentimen agama sebagai sebahagian strategi politik mereka”.

“Ini bukan sahaja licik tetapi juga berbahaya. Malah (pemimpin veteran DAP (Parti Tindakan Demokratik)) Lim Kit Siang juga memperkatakan mengenai agama dalam catatan blog terbaru beliau,” kata Dr Salleh dalam catatan blog beliau hari ini (27 Nov).

AHLI POLITIK ‘CETEK IDEA’

Beliau menambah, banyak contoh dapat dilihat di seluruh dunia tentang apa yang berlaku apabila konflik agama dibangkitkan.

“Mengapa kita mesti memisahkan umat Islam menjadi umat Islam yang moderat dan ekstrem dan seterusnya mengasingkan orang Islam dan bukan Islam? Hanya ahli politik yang cetek idea akan melakukan perkara ini.

“Ia juga ironik apabila mereka yang melakukan pemisahan itu, merungut mengenai masalah tersebut dan berkata Malaysia perlu diselamatkan. Ia seperti ‘the fox offering to save the chickens from getting eaten by other foxes’ (Harapan diletakkan pada bahu seseorang tetapi akhirnya orang itu pula yang merosakkannya),” katanya.

Dr Salleh juga menegaskan pembinaan negara tidak dapat dicapai dengan memisahkan rakyat.

“Jadi mari kita dengar penyelesaian daripada mereka yang cuba memecahbelahkan Malaysia. Bercakap mengenai betapa teruknya pemisahan ini, tidak akan menyatukan negara. Ia hanya akan memisahkan rakyat Malaysia.

“Kita terus mendengar mengenai masalah ini tanpa memberi penyelesaian. Dan mereka yang mengkritik itu sebenarnya yang bermasalah,” katanya.

 

Source: berita.mediacorp.sg

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *