Ustaz Sallim Jasman Sudah Keluar Hospital, Rehat Sebulan Dari Kuliah

BERITAMediacorp: Pendakwah veteran yang juga seorang kadi terkenal, Ustaz Sallim Jasman, sudah dibenarkan keluar dari hospital, dan kini perlu berehat selama sebulan daripada tugas-tugas seperti menjalankan kuliah.

Ustaz Sallim, yang mengalami masalah injap (valve) jantung, menjalani pembedahan memasukkan alat perentak jantung ketika dirawat selama lima hari di Hospital Besar Singapura (SGH).

Demikian dedah anak beliau, iaitu Ustaz Muhammad Ma’az Sallim, semasa dihubungi BERITAMediacorp bagi mendapatkan perkembangan terkini mengenai keadaan Ustaz Sallim, yang keluar hospital kelmarin (4 Jan).

Ustaz Sallim, yang kini berusia awal 70-an tahun, dimasukkan ke SGH pada Sabtu lalu (31 Dis) setelah beliau mengalami lemah-lemah badan.

(Gambar: Masjid Al-Iman/ Facebook)

MASIH RAJIN MENGAJAR, NIKAHKAN ORANG WALAU KURANG SIHAT

Ustaz Ma’az berkata, keluarganya menasihatkan ayahnya itu untuk menjalani pemeriksaan di hospital, setelah melihat keadaan kesihatannya itu tidak begitu baik.

“Beliau mengalami masalah jantung yang lemah sebelum ini. Dan akhir-akhir ini, beliau aktif mengajar di kuliah-kuliah dan baru pulang dari umrah. Di samping itu, beliau juga masih menikahkan sehingga lebih 10 orang dalam seminggu,” kongsi Ustaz Ma’az.

Disebabkan lemah jantung, Ustaz Sallim “harus memasang alat perentak jantung bagi menangani keadaan jantungnya itu,” jelas Ustaz Ma’az lagi yang juga mengikut jejak langkah ayahnya dengan menjadi naib kadi, selain memikul tugas selaku Imam Eksekutif Masjid Al-Taqua.

(Gambar: Muhammad Salihin Sulaiman Jeem/ Facebook)

Menyusuli pembedahan tersebut, Ustaz Sallim dinasihatkan oleh pihak hospital supaya banyak berehat, tambah beliau. BERITAMediacorp diberitahu, tiada pasangan yang dijadual bernikah yang terjejas dengan gangguan kesihatan Ustaz Sallim itu.

KELUARGA MOHON MASYARAKAT DOAKAN KESIHATAN USTAZ SALLIM

Ustaz Sallim Jasman, pernah menjadi Presiden Kanan Mahkamah Syariah dan bersara pada tahun 2006 setelah sekitar 40 tahun berkhidmat di mahkamah tersebut. Beliau kini terus aktif mengajar, antaranya di Masjid Darul Ghufran, Masjid Al-Iman, dan Masjid Assyafaah.

Seorang yang peramah dan rajin tersenyum, perkataan ‘bersara’ nampaknya juga tiada dalam kamus Ustaz Sallim, dan merupakan antara golongan asatizah perintis Singapura sejak negara ini mencapai kemerdekaan.

Beliau lulusan Diploma Pendidikan dari Kolej Islam Malaya. Di tengah-tengah negara berdepan dengan isu pengganasan, Ustaz Sallim juga berkhidmat sebagai salah seorang daripada kaunselor Kumpulan Pemulihan Keagamaan (RRG).

“Kami mohon doa daripada semua agar beliau diberi kesihatan dan sokongan supaya dapat terus berbakti dan memberikan sumbangan kepada masyarakat Islam,” pinta Ustaz Ma’az menerusi BERITAMediacorp.

Source: http://berita.mediacorp.sg

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *