Adat Bertandang Tu Penting Dan Termasuk Amalan Menyambung Silaturahim

“Sibuk betul Yayi tengok Man dengan Imah kemas-kemas nak pergi honeymoon.”

“Mestilah, Yayi. Berbulan-bulan Man buat planning untuk honeymoon ni, tau.”

“Ni Yayi nak tanya. Sibuk-sibuk nak honeymoon, dah habis bertandang rumah orang-orang tua?”

“Alah, Yayi. Man dengan Imah cuti kahwin tak banyak. Habis aja majlis kemarin dah nak pergi honeymoon. Balik nanti selang satu hari dah kena masuk kerja pulak. Macam tak sempatlah, Yayi, nak bertandang-bertandang ni. Lagipun tu kan cuma adat aja.”

“Eh eh, budak Man ni. Pandai aja cakap ini cuma adat. Kemarin tu masa akad nikah ada bawa tukar-tukar hadiah berdulang-dulang tu, bukan cuma adat? Majlis walimah ada bunga telur untuk tetamu tu, bukan cuma adat? Mak dengan aba Man ada terima duit-duit sampul tu, bukan cuma adat? Naik pelamin tu, bukan cuma adat?”

“Maaf banyak-banyak, Yayi. Marahlah pulak Yayi ni. Sebab utama pasal sibuklah, Yayi.”

“Inilah Yayi nak nasihat sikit. Bertandang tu penting. Ada hikmahnya. Adat bertandang ni termasuk amalan menyambung silaturahim, Man. Bila dah kahwin, maknanya Man dah masuk jadi sebahagian keluarga Imah. Saudara-maranya dah sekarang jadi saudara-mara Man. Imah pun macam tu juga. Dengan bertandang, Man dan Imah dapat berkenalan dengan baik saudara-mara masing-masing, terutama yang tua-tua. Bila bertandang, minta doa daripada orang-orang tua. Mudah-mudahan dapat barakah.”

“Oklah, Yayi sayang. Nanti-nantilah Man cuba atur dengan Imah, ya. Sekarang nak enjoy honeymoon dulu.”

“Ingat, Man. Sambung dan kukuhkan ikatan silaturahim tu penting. Banyak fadilatnya yang orang-orang muda sekarang tak berapa faham. Ada hadith yang bermaksud: Barangsiapa yang suka dipanjangkan umurnya, diluaskan rezkinya dan dijauhkan daripada kematian yang tidak baik, maka hendaklah dia bertaqwa kepada Allah dan menyambung silaturahimnya.” (1)

“MashaAllah, Yayi! Kalau macam itulah kelebihan silaturahim, pengantin-pengantin baru macam Man ni memang nak kena ambil beratlah. Mudah-mudahan dengan itu umur rumahtangga kami berpanjangan, rezki kami murah dan perkahwinan kami tidak berakhir dalam keadaan tidak baik.”

“Amin.”

 

 

Source: Fatris Bakaram

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *