Abang Rentas 14 Negara, Dari Singapura Ke Norway, Demi Bantu Orang Susah

Perjalanan amal yang jauh lagi mencabar yang merentasi 14 negara dari Singapura hingga ke hujung utara dunia di Nordkapp, Norway – hanya dengan menunggang motosikal.

Itulah yang bakal dilakukan Encik Rahim Resad, 47 tahun, bermula lewat bulan ini, demi mengumpul dana S$200,000 bagi inisiatif makanan percuma untuk warga memerlukan, Free Food For All.

BERITAMediacorp diberitahu, kembara solo bagi tujuan murni beliau itu dijangka mengambil masa lebih 5 bulan, iaitu dari 21 Februari hingga ke pertengahan Julai atau awal Ogos 2017.

Encik Rahim bakal merentasi perjalanan sejauh 20,000 kilometer dari Singapura ke Nordkapp dengan motosikalnya dan berikut ini laluan perjalanan yang dirancangnya:

Singapura-Malaysia-Thailand-Myanmar-India-Nepal-India-Pakistan-China-Kyrgyzstan-Kazakhstan-Rusia-Mongolia-Rusia-Finland- Sweden- Norway (Nordkapp)

(Gambar: Petikan dari video Free Food For All di YouTube)

Menjelaskan lanjut, Encik Rahim, seorang jurugambar dan penulis sambilan, berkata beliau sebenarnya sudah lama teringin untuk menjelajahi dunia dengan menaiki motosikal.

“Ia impian hidup saya untuk menjelajahi dunia dengan cara yang paling murah, bertemu dengan orang-orang yang tidak dikenali, mengalami sendiri budaya mereka dan meraih pengalaman-pengalaman baru.

“Bagi saya, menunggang motosikal dari selatan ke utara dunia benar-benar satu cabaran, kedua-duanya dari segi mental dan fizikal. Saya berharap saya dapat menyahut cabaran ini. Dan pengalaman cuba mencapainya, ia satu bonus,” kata Encik Rahim kepada BERITAMediacorp.

Namun setelah beberapa kali mengambil gambar secara sukarela untuk Free Food For All dan melihat sendiri bagaimana inisiatif itu membantu golongan susah dengan menyediakan makanan halal kepada semua penduduk memerlukan tanpa mengira bangsa dan agama, hatinya terdetik untuk beramal sambil merealisasikan impiannya itu.

Setelah berbincang dengan pengasas Free Food For All, Nizar Mohd Shariff, sahabatnya sejak 2008 sejak mereka menyertai kelab 4×4, mereka memutuskan untuk mengadakan kempen mengumpul dana hasil kembara motosikal beliau itu.

PENGALAMAN DIBERI BANTUAN KETIKA BERKEMBARA

Bahkan, Encik Rahim juga ingin menyumbang kembali kepada masyarakat kerana pengalaman-pengalaman beliau dibantu orang-orang yang tidak dikenali ketika berkembara, masih segar dalam ingatannya.

“Semasa kembara-kembara saya yang lalu, orang-orang yang saya tidak kenali membelikan saya makanan, menjemput saya ke rumah mereka.

“Malah pada 2015, ketika saya tiba di Lijiang, China, pada malam hari ketika saya kesejukan dan basah kuyup terkena hujan dan dalam keadaan letih, seorang lelaki yang saya temui di hadapan sebuah restoran Cina halal yang mewah, belanja saya makan malam – jamuan malam paling hebat dalam seumur hidup saya.

“Saya kemudian mendapat tahu, beliaulah pemilik restoran itu. Jadi boleh dikatakan, saya menyumbang kembali kepada masyarakat,” kata Encik Rahim, yang pernah berkembara menaiki basikal di serata Borneo (Sabah, Brunei, Sarawak dan kembali ke Sabah) dan merupakan penulis buku ‘The Man Who Rode Around Borneo.’

PERNAH GAGAL KAYUH BASIKAL DARI S’PURA KE NORWAY DEK KECEDERAAN

Bahkan kata Encik Rahim, semangatnya untuk menjelajah dari Singapura ke Norway lebih berkobar-kobar lagi memandangkan beliau pernah gagal dalam rancangannya untuk melakukan demikian sebelum ini akibat lututnya cedera.

Encik Rahim menceritakan, beliau pernah menyertai misi kembara solo mengayuh basikal dari Singapura ke Nordkapp pada 2015, namun semasa di Pakse, Laos, ketika mengayuh basikal mendaki gunung, ligamen di lutut kirinya koyak. Beliau lalu terpaksa pulang ke Singapura dengan menaiki pesawat.

“Ia kecederaan lama. Saya berjumpa dengan doktor di sini dan diberitahu lutut kiri saya sudah tidak dapat tahan perjalanan mengayuh basikal bagi jarak yang jauh di kawasan bergunung,” ujar Encik Rahim.

Encik Rahim berkata beliau akan menunggang motosikal Honda Transalp 1994 dengan 400cc untuk kembaranya ke Norway.

Beliau akan menempuhi sebahagian besar perjalanannya itu secara solo, kecuali perjalanan dari Myanmar ke India.

“Ada syarat wajib mengambil khidmat pemandu perjalanan di sana. Untuk mengurangkan kos, saya akan merentasi kawasan itu bersama penunggang-penunggang dari negara lain. Sama juga di China, di mana saya akan menyertai pengembara Eropah lain dengan kenderaan 4×4 mereka untuk merentasi ke China dan tiba di Kyrgyzstan,” katanya kepada BERITAMediacorp.

MAHU SAMBUT HARI KEBANGSAAN DI NORWAY

Encik Rahim merancang untuk tiba di Nordkapp pada pertengahan Julai hingga awal Ogos untuk mengelak cuaca sejuk di Garisan Artik.

“Ini juga untuk menyambut Hari Kebangsaan Singapura ke-52 dan mendedikasikan kembara saya ini kepada rakyat Singapura, tidak kira bangsa atau agama. Ia juga untuk dijadikan perangsang kepada mereka, lebih-lebih lagi keadaan ekonomi sekarang ini, bahawa tiada apa yang mustahil jika anda tidak berputus asa,” ujarnya.

Encik Rahim berkata beliau mula berkembara dengan mengayuh basikal sejak 2008, setelah doktor memberitahu beliau mengalami hipertensi ringan dan menasihatinya supaya kembali bersenam.

Sejak itu, beliau mengayuh basikal secara kerap di serata Singapura serta ke Indonesia, Malaysia, Thailand, Borneo dan ke China.

(Gambar-gambar: Rahim Resad)

APA KEBIMBANGAN UTAMANYA?

Ditanya tentang apakah kebimbangan utama beliau bagi kembara solonya ke Norway itu, Encik Rahim berkata ia adalah hakikat bahawa beliau akan menempuhi perjalanan begitu jauh itu seorang diri.

“Sebahagian besarnya adalah hakikat bahawa saya akan seorang diri di perjalanan begitu sunyi dan jauh. Apa akan terjadi jika motosikal saya rosak? Atau saya cedera? Jika saya kehabisan minyak, makanan dan air? Apa yang harus saya lakukan?

“Jadi saya mengambil kira semua itu dalam penilaian risiko saya dan saya berusaha mencari jalan bagaimana saya boleh mengurangkan risiko itu. Ia proses yang rumit tetapi saya yakin saya boleh mengendalikannya,” ujar Encik Rahim.

Malah, beliau mengakui berasa teruja untuk mengunjungi kampung-kampung, mengalami cara kehidupan mereka dan memetik gambar pemandangan-pemandangan indah.

“Saya selalu teruja menunggang motosikal ke kampung-kampung, bertemu dengan penduduk di sana dan mengalami sendiri kehidupan mereka yang ringkas. Saya juga gemar memetik gambar jalanan, jadi saya memilih laluan kampung, dan bukan lebuh raya-lebuh raya besar.

“Setakat ini, saya hanya merancang untuk menikmati perjalanan saya sebaik mungkin, sedang saya berkembara ke tempat-tempat yang tidak biasa dilalui pelancong,” katanya.

Bagaimana pula beliau merancang untuk pulang ke Singapura? Encik Rahim berkata setakat ini, ada rancangan untuk beliau menunggang motosikal pulang ke negara ini sekiranya beliau berkemampuan secara fizikal dan kewangan, dan menggunakan laluan yang berbeza dan mungkin lebih mencabar.

Ditanya apakah persiapan yang sedang dilakukan beliau secara fizikal dan mental bagi kembaranya itu, Encik Rahim berkata beliau sudah menyertai aktiviti berjalan jauh atau trekking, serta memanjat tembok.

“Secara mental pula, saya kerap membayangkan laluan perjalanan saya dan mempersiapkan diri saya bagi cabaran-cabaran yang akan saya hadapi,” ujarnya, yang menambah keluarganya menyokong inisiatifnya itu.

SASAR KUMPUL S$10 BAGI SETIAP 1 KM

Sementara itu, menjelaskan lanjut tentang kempen mengumpul dana, pengasas Free Food For All, Nizar Mohd Shariff berkata pihaknya berharap dapat mengumpul S$200,000 hasil kembara motosikal Encik Rahim itu.

Dana S$200,000 itu adalah kos yang diperlukan untuk membiayai program harian penghantaran makanan malam kepada rumah-rumah warga tua yang kurang upaya dan tidak mampu berjalan, ditinggalkan anak-anak atau hidup susah di kawasan Marsiling, Chai Chee dan Boon Lay.

Kata Encik Nizar, beliau menyasarkan untuk mengumpul S$10 bagi setiap 1 kilometer yang ditempuhi Encik Rahim – atau keseluruhannya S$200,000 bagi perjalanan 20,000 kilometer itu.

Program penghantaran makanan malam itu sudah dijalankan sejak Mac tahun lalu.

“Kami ingin meluaskan program ini kepada lebih banyak kawasan di Singapura, tetapi buat masa ini kami tidak ada sumber kewangan yang mencukupi untuk melakukannya, jadi kami hanya fokus kepada tiga kawasan ini. Program ini akan memanfaatkan sekitar 300 penduduk,” kata Encik Nizar ketika dihubungi BERITAMediacorp.

BOLEH SUMBANG DERMA SECARA ONLINE NANTI

Beliau menambah, apabila kempen itu dilancarkan nanti pada akhir bulan ini, orang ramai dapat menyumbangkan derma di laman kendalian Pemerintah, www.giving.sg.

Encik Nizar berkata pihaknya ingin memberi lebih banyak jaminan kepada para penderma, justeru kempen itu akan menggunakan wadah www.giving.sg.

Sesiapa sahaja dari seluruh dunia boleh menyumbang derma (minimum S$10), dan sumbangan boleh diberikan menerusi NETS atau kad kredit. Sumbangan S$10 boleh membiayai lima makanan malam untuk warga tua yang memerlukan, katanya.

“Adalah mustahil untuk menghapuskan kebuluran di dunia ini, tetapi kami boleh mengongsi mesej untuk membantu orang lain mengharungi masalah ini. Itu juga yang diharapkan dari kembara ke Norway ini – supaya Rahim boleh menyebarkan mesej ini dari negara ke negara lain,” kata Encik Nizar.

Source: http://berita.mediacorp.sg

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *